Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Akár már idén elkészülhet a világ első ammónia-meghajtású hajója

Egy amerikai startup állt elő az ötlettel, és ha sikeres lesz az első projekt, úgy a jövőben kereskedelmi hajókat is gyárthatnak ammónia-meghajtással.

...svg content...Fotó: Unsplash/Venti Views
Technológia
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A brooklyni, New York-i székhelyű Amogy startup egy igen ambiciózus ötletet valósít meg, és terveik szerint akár még idén, az év vége előtt bemutathatják a világ első ammónia-meghajtású hajóját. Amennyiben pedig sikerrel járnak, úgy jövőre megkezdik a kereskedelmi hajókra való átállást.

A startup ötlete azért is számít mérföldkőnek, mert a tengeri szállítás jövője kérdésessé vált: a globális szén-dioxid-kibocsátás három százalékáért felelős iparág már jó ideje szeretne átállni zöldebb közlekedési módra, ám a ma rendelkezésre álló technológiák, úgymint az elektromos akkumulátorok nem képesek a hosszabb távú szállítás biztosítására. Soron kívül Andrei Mangra zokogva adott interjút, késsel kergették a támadói a lakásában

Az ammónia pedig ígéretes alternatívának tűnik üzemanyagként, ám első körben bizonyítania kell.

Ammóniával működő hajók lesznek a vizeken 2050-re?

Az Interesting Engineering jelentése szerint a 2020-ban alapított startup célja, hogy ammóniaalapú, nagy energiasűrűségű energiamegoldásaival dekarbonizálja a teherszállítást: tavaly a vállalat már bemutatta, hogy lehet ammóniával meghajtani nehézgépeket, például traktorokat, vagy félpótkocsikat.

Az Amogy most pedig azt tűzte ki céljául, hogy technológiáját átültesse a vízi közlekedésbe is, és ezt demonstrálva egy vontatóhajóval kezdenek. Noha nem a vontatóhajó lenne az első dolog, ami eszünkbe jut, ha a tengeri hajózásról beszélnünk, mégis a hajózási ipar egyik kulcsfontosságú eleme, és gyakran használják a nagyobb hajók tengerre vontatására.

Az Amogy választása egy 1957-ben épült hajóra esett, mely az elektromos motorok működtetéséhez dízelgenerátorokat használ. A startup tervei szerint a dízelgenerátort cserélik le ammóniás generátorra, ám ami még ennél is különlegesebbé teszi a dolgot, az az, hogy az 1 megawattos generátor teljesítménye háromszorosa a nyerges vontató bemutatóhoz használt teljesítménynek.

Reagált a kormány Románia és Bulgária schengeni csatlakozására

A magyar kormány nemrég reagált Románia és Bulgária schengeni csatlakozására.