Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Hátizsákkal indult világgá, jelenleg milliókat keres havi szinten egy jachtos munkával

Hátizsákkal indult világgá, jelenleg milliókat keres havi szinten egy jachtos munkával

Hátizsákkal indult világgá, jelenleg milliókat keres havi szinten egy jachtos munkával
Shutterstock

Hugo Ortega, amerikai mérnök, aki stabil, jól fizető állással és hosszú távú kapcsolatban élt, úgy döntött, hogy gyökeresen megváltoztatja életét.

„Nem szerettem a munkát, amit csináltam. Nem szerettem a diplomát, amit éppen befejeztem” – mondta Ortega.„Kezdtem úgy érezni, hogy túl sok teher nyomja az életemet.”

A cikk a videó után folytatódik

Ennek hatására mindenét hátrahagyta – a munkáját, a kapcsolatát, sőt az országát is – és hátizsákkal indult világgá. Nyolc hónappal később egy véletlen találkozás egy dél-afrikai jachtfedélzeti munkással egy mianmari hostelben teljesen megváltoztatta életét. Ortega így emlékezett: „Azt néztem, hogy dolgozhatnék egy bárban, vagy tovább utazhatnék hátizsákkal, vagy taníthatnék angolt Kínában. Egyik sem volt olyan vonzó, mint az ő munkája.”

A két férfi három hónapig utazott együtt, és Ortega közben egyre több jachtos barátot ismert meg. „Még akkor is, ha nem volt hajós tapasztalatom, tudtam, hogy ezt meg tudom csinálni” – mondta. A karrierje a fedélzeti munkástól a szuperjacht-kapitányig ívelt, és lehetőséget kapott a Bravo csatorna „Below Deck” című valóságshow-jában való szereplésre, amely bepillantást enged a luxusjachtok világába.

Gyakori tévhitek a jachtos munkáról

Ortega szerint azoknak, akik a jachtos élet iránt érdeklődnek, nem kell szakértő tengerészeknek lenniük vagy korábbi hajós tapasztalattal rendelkezniük. „A legfontosabb, hogy valóban hajlandó legyél tanulni” – mondta, és hozzátette, hogy szükség van „ügyfélszolgálati vagy vendéglátói típusú személyiségre” is.

„A legtöbb jachtos dolgozó vendégekkel dolgozik, ezért barátságosnak és együttműködőnek kell lenni. Néhány emberben egyszerűen nincs meg ez.” Ortega hangsúlyozta, a nyitottság és az alázat is kulcsfontosságú: „Ha nem vagy hajlandó tanulni, az alapoktól kezdeni, vagy újra butának érezni magad, akkor ez nehéz lesz.”

A nem hagyományos, „9-től 5-ig” munkák nem könnyűek. „Sok a legénység, de kevés a jó legénység” – mondta. Bár a külső megjelenés fontos az iparágban, Ortega szerint változás tapasztalható: a fiatal, jó megjelenésű emberek gyorsabban találnak állást, de a legénységek idővel egyre sokszínűbbé válnak. „Néha az emberek ebből a magazinokból és prospektusokból azt gondolják, hogy mindenki ugyanabba a sablonba illik. Ez folyamatosan változik.” – idézi a CNBC.

Shutterstock

Egy másik nehézség a családtól való távolság, különösen az ünnepeken, születésnapokon és különleges alkalmakon. „Családom van az Államokban, legjobb barátom Szingapúrban, testvérem Ausztráliában, és sok távoli családtagom a Karib-térségben él. Gyakran választani kell a szeretteim és a kedvelt helyeim között. A szívem Ázsiában és Európában van.”

Hogyan léphet valaki a jachtos iparágba

Ortega ma már a következő jachtos generáció mentorálására koncentrál a „Superyacht Sunday School” program keretében, amit a barátnőjével vezet. „Ez tulajdonképpen egy agyadag mindarról, amit bárcsak tudtam volna, amikor elkezdtem” – mondta.

A program 2022-es indítása óta Ortega elmondása szerint a hallgatók több mint 90%-a talált munkát a jachtos iparágban, bár csak 60% maradt a szakmában, mert egyesek meggondolták magukat a jachtos életmódról.

Az induló legénység havi fizetése 3 000-4 500 dollár (1-1,5 millió forint) között mozog, a jacht méretétől és helyszínétől függően. Ortega szerint a kezdő szakácsok és tapasztalt legénység kezdőbére magasabb lehet. Ez az összeg nem tartalmazza a borravalót, ami nyáron akár kétszeresére vagy háromszorosára növelheti a fizetést.

Míg mérnökként Ortega évente több mint 100 000 dollárt (34,1 millió forint) keresett, ez kétszerese volt annak, amit az első évében kapott, amikor fedélzeti munkásként dolgozott. Ugyanakkor elmondta: „Nem fizettem autóért, nem fizettem házért, már eleve utaztam a munkám miatt. Gyakorlatilag mindent megtakarítottam, amit kerestem.” Hozzátette, a tengeri életnek adóelőnyei is lehetnek: „Úgy érzed, sokkal többet keresel, mint amit a számok mutatnak. És a számok már alapból jók, különösen a magasabb pozíciókban.” – idézte a Make it, amit érdemes követni egyéb más történetek miatt is.

Jelenleg Ortega havi 10 000 dollárt (3,4 millió forint) keres, a borravalót nem számítva, ami akár meg is duplázhatja ezt az összeget. Hozzátette, a 90 méteres jachtok kapitányai havi 30 000 dollárt (10,2 millió forint) is kereshetnek. Ugyanakkor óvatosságra intette a pénz miatti döntésnél: „Ha hezitálsz, és ezen gondolkodsz, csak vedd észre, hogy nem lesz minden habos-babos.” Néhány ember évente akár 200 napot is a vízen tölt, de azok számára, akik elakadtnak érzik életüket, és nem szeretik, amit csinálnak. „Határozottan lépj ki belőle.” Ortega így zárta gondolatait: „Az élet elég rövid. Azt akarom, hogy annyit lássak, amennyit csak tudok.”

Shutterstock

A magyarok közül sokan választják ezt az életet

Sok magyar dönt ma a hajós munka mellett, és ennek több oka is van. Elsősorban a fizetés vonzó: a tengeri munkák jellemzően jobban honorálják a munkavállalót, mint a földi alternatívák, így a fiatalok és a tapasztalt szakemberek egyaránt látják benne a pénzügyi stabilitás lehetőségét. Emellett a költséghatékonyság is vonzó tényező, hiszen a hajón élve sok kiadás – mint például lakhatás és étkezés – a munkáltató terhére esik, így a fizetés nagyobb része megtakarításra vagy személyes célokra fordítható.

A világjárás és az új kultúrák megismerése szintén fontos motiváció. A hajós munka lehetővé teszi, hogy az ember különböző országok kikötőiben álljon meg, megismerje a helyi szokásokat, nyelveket és gasztronómiát, ami nemcsak élménydús, de komoly szemléletformáló hatással is bír. A világot látó szakemberek könnyebben építenek ki nemzetközi kapcsolatrendszert, ami később akár a karrierjük szempontjából is hasznos lehet.

A hajós munka komoly fegyelmet követel meg, hiszen a folyamatos munkarend, a változó körülmények és a szoros együttműködés mindennapos kihívást jelentenek. Az ember megtanulja, hogy a munkájának minden pillanata számít, és hogy a csapatmunka, a szabályok betartása és a pontos időbeosztás elengedhetetlen. Ez a tapasztalat nemcsak a munkában, hanem az élet más területein is értékes készségnek bizonyul.

Nem utolsósorban a felelősségtudat jelentős mértékben növekszik a hajósok körében. Egy hajó személyzetének minden tagja közvetlenül felelős a saját munkájáért, ugyanakkor a hajó és a legénység biztonsága is közös ügy, így az egyén tudatossága és döntései közvetlen hatással vannak a többiek életére. Ez a fajta tapasztalat a személyes fejlődést is elősegíti, és olyan értékeket ad, amelyek a földi munkakörnyezetben is kiemelkedően hasznosak.