Óriási hibát vétettek az autógyártók a globális chiphiány közepette
Magyarországon is érezni lehet a következményeit azoknak a hibáknak, melyek a járműgyártás leállását idézték elő.
A globális chiphiány miatt négy gyártó, a Mercedes, a Suzuki, az Opel és az Audi magyarországi üzemeiben korlátozásokat kellett bevezetni, mivel az alapanyagok hiánya következtében nem tudják maximálisan kihasználni saját kapacitásaikat – írta a Napi.hu.
A világjárvány kirobbanása előtt a félvezetőgyártók a chipek szállítására vonatkozó képességükben nyomás alá kerültek, főként annak köszönhetően, hogy az Intel termelési problémákkal nézett szembe, valamint amerikai szankciókat róttak ki a kínai gyártókra.
Amikor a világjárvány kitört, az autóipar felkészült a recesszióra, és csökkentette a beszállítóinak szóló megrendeléseket. Ez hibának bizonyult, de a régi vágású autóipari beszerzési vezetők számára ez elég ésszerűnek tűnt. Amikor az üzlet fellendül, a beszállítóik felpörgetik a termelést – írta Bill Conerly, vállalati stratégiai szakértő.
Az elemző hozzátette, a műszerfalak és ülések rendelésében jártas beszerzési vezetők tudták, hogy beszállítóik az autóiparon kívül senki másnak nem tudnak eladni, így mindig készen álltak arra, hogy visszaállítsák a termelést a visszaesés után.
Az autóeladások azonban a vártnál korábban visszatértek, 2020 májusában fellendültek, ezt követően egészen októberig folyamatosan emelkedtek, és amikor a beszerzési menedzserek felhívták a beszállítókat, hogy a szállítások növelését kérjék, sikerrel jártak, kivéve a chipgyártókat.
Az elektronikai részegységek az autó teljes költségének mintegy 40 százalékát teszik ki, maguk a félvezetők mindössze 400 dollárt (120 000 forintot) tesznek ki. A Kelly Blue Book szerint az új autók átlagára jelenleg 40 768 dollár (14,2 millió forint) az USA-ban, vagyis a jármű összköltségének mindössze egy százalékát kitevő alkatrészek hiánya hátráltatja az eladásokat – adta hírül a lap.