Hiánypótló fejlesztés: „beszélő buszok” segítik a látássérült utasokat Budapesten
A BKK egy olyan fejlesztésről számolt be, mely hatalmas segítséget nyújt a látássérült utasok számára.
A BKK honlapján osztotta meg, hogy a látássérült utasok önálló közlekedését segíti a BKK egyik legújabb fejlesztése: a Rákóczi úton közlekedő buszok a megállókba érkezve – igény esetén – be is mondják, hogy melyik járat érkezett a megállóba, és melyik irányba közlekedik.
Vasárnaptól működik az új funkció
Az újítás október 15-től, a fehér bot nemzetközi napjától kezdve működik, kezdetben csak a Rákóczi úton közlekedő járatokon, de a jövőben több vonalra, a későbbiekben pedig a fővárosban közlekedő valamennyi járműre szeretné kiterjeszteni a hasznos funkciót a Budapesti Közlekedési Központ.
Nemcsak alacsony padlósak és kényelmesek, hanem most már „meg is tudnak szólalni” a Rákóczi úton közlekedő buszok, ha igény van rá: a megállókba érkezve a járművek a külső hangszórókon keresztül hangosan is tudják tájékoztatni az ott várakozókat arról, hogy melyik járat érkezett a megállóba, és merre indul tovább.
A fejlesztés elsősorban a látássérült utasok számára hasznos, akik a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségén (MVGYOSZ) keresztül jelezték, hogy esetenként nehezen tudnak különbséget tenni a különböző járatok között. A fejlesztésnek köszönhetően lényegesen egyszerűbbé válik a látássérült utasok önálló közlekedése a fehér bot nemzetközi napjától, október 15-től.
Kizárólag Budapesten működik az egyedülálló rendszer
Fontos, hogy a fejlesztésnek köszönhetően a látássérült emberek önálló közlekedése jelentősen könnyebbé válik azokon a szakaszokon, ahol a buszok szóban is tájékoztatják az utasokat arról, hogy melyik járat érkezett a megállóba és hova indul tovább. Az MVGYOSZ a kezdetektől támogatja az ötletet, és folyamatosan egyeztettünk a BKK utastájékoztatási szakembereivel – mondta el Benedek Zoltán, az MVGYOSZ akadálymentesítési referense.
A külső bemondást a közelmúltban forgalomba állt járművek esetén a látássérült emberek a már évek óta bevált közlekedési távirányítójukkal tudják elindítani, de amennyiben egy korábban beszerzett busz áll be a megállóba, akkor a jármű vezetője tudja lejátszani egy gombnyomással a tájékoztató szöveget.
A közlekedési távirányítók egyébként eddig is nagyban segítették a gyengén- vagy aliglátó utasok önálló közlekedését: ezek segítségével eddig a megállókban lévő FUTÁR-kijelzők tartalmát lehetett felolvastatni, most ezt a szolgáltatást fejlesztették tovább a BKK szakemberei. Az, hogy a buszok a közlekedési távirányítók segítségével mostantól hangosan is tájékoztatják a látássérült utasokat egyedülálló Magyarországon, kizárólag a fővárosban működik ilyen rendszer.
A Budapesti Közlekedési Központ továbbra is elkötelezett amellett, hogy esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével fejlessze a szolgáltatásait, és többek között a látássérült emberek önálló közlekedését is könnyebbé tegye.
Ennek megfelelően a közeljövőben a teljes busz- és trolihálózaton megjelenhetnek a „beszélő” járművek, hosszútávon pedig a fővárosban közlekedő valamennyi busz, troli és villamos képes lehet arra, hogy a közlekedési távirányítóval – a járművezető beavatkozása nélkül is – el lehessen indítani a külső hangbemondást. Ennek érdekében a jövőben megvalósuló járműbeszerzések során alapfeltétel lesz, hogy a buszok, trolik és villamosok külső hangos utastájékoztatását a közlekedési távirányítóval is el lehessen indítani.
(MTI)