Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,44 Ft
Euró
392,13 Ft
Font
457,26 Ft
Bitcoin
64,628 $

Hernádi Zsolt MOL-elnök szerint „picit elkezdtünk hazardírozni” az üzemanyag-árstoppal

Az elnök leszögezte: piaci szempontból előbb-utóbb meg kell szüntetni az ársapkát. 

Fotó: Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a rendkívüli Kormányinfó sajtótájékoztatón a Miniszterelnöki Kabinetiroda Garibaldi utcai sajtótermében 2022. március 10-én. MTI/Szigetváry Zsolt
Belföld

Fazekas Kiara Barbara

Szerkesztő

Hernádi Zsolt az ATV-n beszélt az üzemanyag-helyzetről, és elmondta, hogy már maga az árszabályozás is komoly problémát vet fel, mert ennek a következménye előbb-utóbb a hiány. A MOL-kutakon azért kellett a korlátozást bevezetni, mert  fontosabb, hogy legyen üzemanyag, mint hogy mennyi. 

Kiemelte, hogy egy rendkívül veszélyes időszakban vagyunk, hiszen a hazai fogyasztás folyamatosan nő, miközben az import szinte teljesen leállt. Emlékeztetett rá, hogy miközben csökken az Európába tartó orosz olajexport, az ukrán finomító-kapacitás megsemmisült, leállt az OMV schwechati finomítója is. Soron kívül RTL+: áremelésre készülhetünk az UEFA Bajnokok Ligája miatt

A százhalombattai finomítóban is részleges karbantartás lesz augusztusban, tehát a finomító 65 százaléka nem fog működni. A MOL pozsonyi finomítója most áll, és majd július 20-án indul újra.

Hernádi megjegyezte, hogy jelenleg relatív üzemanyaghiány van az országban. Ez azt jelenti, hogy tartalékolni kell, de ez sem megy könnyen a fenti okok miatt, így csak  a szükséges mennyiség 1/3-a áll rendelkezésre, ami miatt mindenképpen kérniük kell az állami stratégiai készlet egy részének felszabadítását, de ezt vissza kellene tölteni a leállás után.

Arra a kérdésre, hogy meddig tartható a 480 forintos ársapka, Hernádi Zsolt azt mondta, messze túl vagyunk ezen a ponton, itt már „picit elkezdtünk hazardírozni”, hiszen Magyarországon fogyasztásnövekedés van, és a 480 forintos ár az importot megszünteti Magyarországon. Ez egy olyan probléma, amit még egyszer végig kell gondolni.

Leszögezte, hogy piaci szempontból előbb-utóbb meg kell szüntetni az ársapkát. Bár egyéb megoldások esetleges találgatásába nem akart belemenni, azt aláhúzta, hogy a 480 forintos ársapka mellett nem jön be az import Magyarországra, azt adják el, amit itthon megtermelnek. Ez pedig aktuálissá teszi a kérdést: meddig lehet ezt csinálni? 

Emlékeztetett: az európai piac 10 százalékát az oroszok látják el dízelolajjal. Az olajembargó határidejének közeledtével az oroszok elkezdték az exportjukat átirányítani más térségekbe. Példaként említette, hogy India hétszeresére növelte az orosz olajimportot, és Kína is veszi az orosz olajat. A MOL tartósan magas üzemanyagárra készül.