A hazai gyümölcsöt és zöldséget részesítik előnyben a magyarok, ha fel tudják ismerni
A magyarok hajlandóak több pénzt fizetni a hazai termékekért, mert úgy gondolják, hogy jobb az ízük, azonban a vásárlók csupán 40 százaléka tudja megkülönböztetni származási hely szerint a zöldségeket és gyümölcsöket.
Tízből négy magyar vásárló havonta átlagban 3-4 ezer forintot költ zöldségekre és gyümölcsökre, de közel ugyanennyi azok aránya, akiknél már több mint 5 ezer forintra rúg a számla – derült ki a Délalföldi Kertészek Szövetkezete (DélKerTÉSZ) felméréséből.
A kutatás szerint a magyarok 52 százaléka hajlandó többet fizetni az itthon termelt zöldségért vagy gyümölcsért, és a többség szerint ezeknek jobb az íze. A 18-65 éves magyarok döntő többsége, 88 százaléka szokott zöldséget és gyümölcsöt vásárolni, a legtöbben leginkább boltláncokban vagy hipermarketekben teszik. A nagy boltláncok aránya 73 százalék. A legkevésbé termelői piacok népszerűek, a vevők 17 százaléka szerzi innen be az árut.
Azoknak a többsége, akik szoktak zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolni havonta háromezer forintnál többet költenek ezekre a termékekre. Havonta 1-2 ezer forintból csak a vevők 19 százaléka ússza meg a zöldség-gyümölcs vásárlást. A legtöbbet, azaz több mint havonta ötezer forintot költők között többségben vannak a nők és a 30-asok, valamint a közép-magyarországi régióban élők. A magyar zöldséget vagy gyümölcsöket is inkább a nők és a falun élők hajlandóak előnyben részesíteni.
„Azt tapasztaljuk és a felméréseink is azt mutatják, hogy bár még mindig az ár a legfontosabb tényező, de a vásárlók egyre inkább figyelnek arra, honnan jönnek az élelmiszerek. Az egész Európában elszálló áram-, gáz- és műtrágyaárak miatt nem elvárható, hogy a zöldség- és gyümölcstermelők a tavalyi áron adják a termékeiket” – mondta Nagypéter Sándor, a DélKerTész elnöke.