Már három év telt el a Hableány-baleset óta, egy holttestet még mindig nem találtak meg
2019. május 29-én süllyedt el a Hableány sétahajó, miután a Margit híd közelében ütközött a Viking Sigyn nevű szállodahajóval.
A tragikus balesetben 35 ember volt érintett, a személyzet két magyar tagja, mellettük dél-koreai turisták. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 holttestet találtak meg, azonban egy utast még mindig eltűntként tartanak számon.
A szállodahajó ukrán kapitánya ellen még folyik az eljárás, gyanúsítottként őrizetben tartják. Jurij C. ellen ellen 2019 novemberében emelt vádat az ügyészség a vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétsége és segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt, de a férfi ártatlannak vallja magát.
A hirado.hu felidézte, hogy mi történt: Viking Sigyn szállodahajóval a Duna bal partjáról, az V. kerületi, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába, úti célja Passau volt. A zuhogó esőben azonos irányban haladt a Hableány nevű, kisebb sétahajó, amely a Parlament előtt balról megelőzte a szállodahajót, majd előtte haladt, így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál.
A Viking Sigyn kapitánya ennek ellenére gyorsítani kezdett. Ekkor perceken keresztül szabad szemmel és a hajó radarjának képernyőjén is egyértelműen látható volt a Hableány helyzete, iránya és sebessége. A Viking ennek ellenére nem lassított és a Margit híd alatt nekiütközött a Hableány hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta a víz alá. A sétahajó körülbelül 30 másodperc alatt süllyedt el.
Az ügyészség álláspontja az, hogy a baleset a kapitány felelőtlen magatartása miatt következett be, emellett nem tett eleget az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének.
Jurij C. két évtől 11 évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható. Az illetékes ügyészség korábbi indítványában 9 év börtönre ítélte volna az ukránt, amellett, hogy eltiltották volna ugyanennyi időre a vízi járművezetéstől, ha az előkészítő ülésen beismeri bűnösségét és lemond a tárgyaláshoz való jogáról, erről azonban Jurij C. nem mondott le.
„Jók voltak a látási viszonyok. Nem volt bekapcsolva a radar. Szabad szemmel tájékozódva vezettem a hajót, meghajózva a Margit híd 60 méteres pillérközét“ – vélekedett a kapitány, aki úgy véli, hogy szabályosan közlekedett, nem ő okozta a balesetet, és nem tudja, mit kellett volna tennie, hogy az ne következzen be. Hozzátette, hogy szerinte a Hableány bár megelőzhette, de nem keresztezhette volna az útját.
2020 decemberében egy hajózási igazságügyi szakértő megállapította, hogy a Viking Sigyn radarberendezése üzemelt, a képernyőn tisztán látható volt a sétahajó, a baleset elkerülhető lett volna még ötvenméteres távolságnál is.
2021 áprilisában felvételeket vetítettek le a tárgyaláson, amelynek következtében a bíróság megállapította, hogy a a Hableány felelősségét nem vizsgálják, az igazságügyi szakértők szerint a Viking Sigyn kapitányának tudnia kellett, hogy ütközni fognak.
2022. január 1-jén a Fővárosi Törvényszéken megkezdődött a dunai hajóbaleset károsultjai, valamint az áldozatok hozzátartozói által a balesetben részt vevő két hajót üzemeltető hajózási társaság ellen indított polgári per, amelyben 78 felperes több mint 4 milliárd forintnyi sérelemdíjat követel.