Egyre többen választják a hagyományos boltokat a webáruházak helyett Romániában
A visszaesés már tavasszal megmutatkozott, ám a helyzet azóta sem javult, mivel júniusban 8,1%-kal, szeptemberben pedig 3,7%-kal csökkentek a webáruházak bevételei.
A Ziarul Financiar szerint a szakembereket is meglepte az a fordulat, hogy az elmúlt két év robbanásszerű növekedését követően 2022-ben nemcsak megtorpant, hanem látványosan lejtmenetbe váltott az online kereskedelem Romániában.
Az INS adatai szerint idén mindössze két hónapban tudott növekedést felmutatni az ágazat: januárban 4,5, míg februárban 2,6%-kal nőttek az eladások 2021 azonos időszakához képest, ám azóta folyamatosan csökkennek a webáruházak bevételei valamekkora mértékben.
A legnagyobb, 12,4%-os visszaesés áprilisban következett be, a második legmagasabb pedig júniusban, amikor 8,1%-kal csökkentek a bevételek, míg ez az arány szeptemberben 3,7% volt az egy évvel korábbi adatokhoz képest, miközben a lakossági fogyasztás 2,5%-kal nőtt.
A covid miatt sokan kényszerből vásároltak a webáruházakban
A téma kapcsán Cătălin Pozdarie, a sportszereket, sportfelszereléseket és szabadidős termékeket forgalmazó Hervis vezérigazgatója is nyilatkozott, aki elmondta, 10-15%-os visszaesést tapasztaltak a virtuális kereskedelemben – írta a Maszol.
Majd hozzátette, az ágazatnak mindemellett a raktárkészletekkel is nagy gondjai vannak, amely azért alakult ki, mert az online kereskedők az elmúlt években végbement fejlődéshez hasonlóra számítottak 2022-ben is, s ehhez mérten rendeltek árut, ám ez nem sült el valami jól.
A szakemberek egyértelműen a fogyasztói szokások változásával magyarázzák a kialakult helyzetet: a járvány idején sokan kényszerből vásároltak a webáruházakban, mostanra viszont a pandémia mondhatni lecsengett, így ezek az emberek elkezdtek visszatérni a hagyományos boltokba.