Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

A háborús filmek egyik legnagyobb klasszikusa, ami szinte mindent megnyert

A háborús filmek egyik legnagyobb klasszikusa, ami szinte mindent megnyert

A háborús filmek egyik legnagyobb klasszikusa, ami szinte mindent megnyert
Northfoto

Egy pokolian jó és mély háborús film a vietnámi konfliktusról.

Az Apokalipszis most (1979) Francis Ford Coppola rendezésében a háborús filmek egyik legnagyobb klasszikusa, ami a vietnámi háború sötét pszichológiai mélységeit tárja fel, és máig a filmtörténet egyik legmeghatározóbb alkotásának számít.

A cikk a videó után folytatódik

„Nem lehet a háborús thrillerekről (vagy általában a háborús filmekről) beszélni anélkül, hogy ne említenénk meg az egyik legjobb és legizgalmasabb darabot: az Apokalipszis most-ot.” A film különlegessége, hogy nem pusztán a háború eseményeit mutatja be, hanem a néző pszichéjére is mély hatást gyakorol, miközben a történet fokozatosan egyre nyugtalanítóbbá válik.

A rendező, Francis Ford Coppola a vietnámi háború közepébe helyezte a cselekményt, amelyben Benjamin Willard százados (Martin Sheen) titkos küldetést kap: meg kell ölnie Walter Kurtz ezredest (Marlon Brando), aki elszakadt a hadseregtől, és saját egységet irányít Kambodzsában. „Nincs kérdés afelől, mennyire sötét az Apokalipszis most, és éppen ez a sötét, hátborzongató történet teszi klasszikussá.” – emeli ki a Collider.

A szereposztás is nagyon erős

A film szereposztása is legendás: Robert Duvall, Martin Sheen és Marlon Brando alakítása mind hozzájárult ahhoz, hogy a történet egyszerre legyen monumentális és mélyen emberi. A híres jelenetek közül kiemelkedik Duvall mondata, ami a filmtörténet egyik legtöbbet idézett sorává vált: „Imádom a napalm szagát reggel.” Ez a mondat nemcsak a háború brutalitását, hanem annak abszurditását is szimbolizálja.

Az Apokalipszis most különlegessége, hogy Joseph Conrad A sötétség mélyén című regényének motívumait ülteti át a vietnámi háború közegébe, így a film egyszerre háborús dráma és filozófiai allegória. A történetben a háború nemcsak fizikai, hanem lelki utazás is, amely során a főhős fokozatosan szembesül az emberi természet legsötétebb oldalaival.

A Collider kiemeli, a film „mélyen hat mindazokra, akik megnézik”, hiszen a vizuális világ, a hangulat és a színészi játék együtt olyan élményt nyújt, amely túlmutat a hagyományos háborús filmeken. Coppola rendezése egyszerre grandiózus és intim, miközben a nézőt egyre mélyebbre vezeti a háború pszichológiai poklába.

A film nemcsak művészeti, hanem pénzügyi értelemben is sikeres volt. Az Apokalipszis most költségvetése körülbelül 31,5 millió dollár volt, míg a mozis bevételei világszerte meghaladták a 150 millió dollárt. Ez azt jelenti, hogy a produkció többszörösen megtérítette a gyártási költségeit, miközben elnyerte az Arany Pálmát Cannes-ban, valamint két Oscar-díjat és három Golden Globe-díjat is.