Figyelem, gyorshajtás elleni hatékony megoldás jöhet a magyar utakon
Több nemzetközi példa is bizonyítja az átlagsebesség-mérés balesetek visszaszorításában játszott kedvező szerepét, ám eddig sehol nem vezették be Magyarországon.
Jelentős változásokat vetít előre a budapesti közlekedési, közlekedésbiztonsági stratégia, amely nemrégiben jelent meg, és van benne egy utalás arra is, hogy a gyorshajtás elleni egyik hatékony megoldás, az átlagsebesség-mérés (section control) is előkerülne a „fiókból”.
Ennek lényege az, hogy kettő vagy több, egymástól ismert távolságra elhelyezkedő ellenőrzési keresztmetszetben rögzíti a jármű elhaladásának idejét, és az egyes érzékelések között eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet.
Több nemzetközi – ausztriai, hollandiai – példa is bizonyítja az átlagsebesség-mérés balesetek visszaszorításában játszott kedvező szerepét, illetve Szerbia szintén lépést tett ebbe az irányba, ugyanis tavaly óta az ottani sztrádákon átlagsebesség-méréssel szűrik ki a gyorshajtókat – írta a Totalcar.
Több helyen is érdemes lenne letesztelni
A nemzetközi gyakorlatok azt mutatják, hogy az ellenőrzési rendszer bevezetését követően a teljes forgalom kevesebb mint 1%-a lépi át a maximális sebességet, ám eddig sehol nem vezették be hazánkban, pedig a rendszámfelismerő vagy útdíjfigyelő kamerák elméletileg alkalmasak lehetnek rá.
A rendőrség már korábban is jelezte, hogy folyamatosan vizsgálják a bevezetés lehetőségét, de eddig nem született döntés, emellett kérdéses, hogy a városon belüli útszakaszokon hol lehet, hol érdemes bevezetni az átlagsebesség-mérést, mindenesetre a fővárosi koncepció számol ezzel a lehetőséggel.
Ennek kapcsán konkrétumokat egyelőre nem lehet tudni, de több olyan útszakasz van, ahol érdemes lenne legalább letesztelni a dolgot: pl. a sztrádák fővárosi ki- és bevezető szakaszain, többek között az M1-M7-es közös szakaszán, de a Szentendrei úton és a Váci úton is szóba jöhet.