Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Gyermeküket elvesztett anyák háborodtak fel a Meta miatt – még mindig kapják a babahirdetéseket

Gyermeküket elvesztett anyák háborodtak fel a Meta miatt – még mindig kapják a babahirdetéseket

Gyermeküket elvesztett anyák háborodtak fel a Meta miatt – még mindig kapják a babahirdetéseket
Shutterstock/Illusztráció

Egyre több nő szólal fel a Meta ellen, miután gyermeküket elvesztve is folyamatosan terhességgel kapcsolatos hirdetésekkel szembesülnek a közösségi médiában. A digitális hirdetési algoritmusok időről időre igencsak érzéketlenek lehetnek a személyes tragédiákra.

Sammi Claxon, aki öt vetélésen esett át 2021 óta, arról beszélt a BBC-nek, hogy a pozitív terhességi teszt után azonnal anyának érezte magát, ám a veszteség után is folyamatosan babatermékek reklámjaival bombázták. „Amint megkapod a pozitív tesztet, úgy érzed, anya vagy. Már van egy jövőképed, és amikor ezt elveszik tőled, az borzalmas” – mondta. Sammi végül teljesen leállt a közösségi média használatával, hogy megőrizze mentális egészségét.

A cikk a videó után folytatódik

Tanya O’Carroll 2017-ben tapasztalta meg ugyanezt, amikor még a családtagjainak sem árulta el terhességét, de a Facebook már célzott hirdetésekkel árasztotta el. „Egyszerűen nyugtalanító volt – még azelőtt, hogy a magánéletemben bárkinek elmondtam volna” – nyilatkozta. Tanya pert indított, aminek eredményeként a Facebook beleegyezett, hogy az ő esetében ne használja fel személyes adatait célzott hirdetésekhez. „Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy sikerült kikapcsolnom az összes hátborzongató, tolakodó reklámot a Facebookon” – fogalmazott.

Rhiannon Lawson története még drámaibb: első gyermekét nyolchetesen veszítette el, majd második terhessége során a 20. heti vizsgálat mutatta ki, hogy kisfiuk, Hudson súlyos szívfejlődési rendellenességgel küzd, és végül halva született. „A terhességi alkalmazások továbbra is küldik a mérföldkő-értesítéseket. A bababoltok kedvezményeket kínálnak olyan termékekre, amelyekre soha nem lesz szükségünk. A babakocsik és újszülött-termékek hirdetései felbukkannak a görgetés közben. A technológia nem érti a veszteséget, és a legváratlanabb pillanatokban emlékeztet arra, amit már nem birtoklunk” – mondta.

A hirdetések elől nem tudott elmenekülni

Hayley Dawe ikreit veszítette el, és bár online közösségekben keresett támogatást, a hirdetések elől nem tudott elmenekülni. „Miért kellene fizetnem, amikor vannak beállítási lehetőségek, amelyek láthatóan nem működnek?” – tette fel a kérdést, utalva a Meta új, havi 2,99 fontos előfizetésére, ami elvileg megszabadítaná a felhasználókat a reklámoktól.

A volt Meta-menedzser, Arturo Bejar szerint a probléma rendszerszintű. „A ‘spamként jelölés’ gomb valójában semmihez sem kapcsolódott. Sok esetben a bejelentéseket egyszerűen kidobták, mert túl sok volt belőlük” – mondta, hozzátéve: „Szeretnek arról beszélni, hogy törődnek a felhasználókkal, de valójában csak több embert akarnak a platformjaikra, hogy több pénzt keressenek. Ez megbocsáthatatlan. Embertelen.”

A Meta szóvivője ezzel szemben így reagált: „Komolyan vesszük ezeket az aggodalmakat, és folyamatosan javítjuk a hirdetések érzékenységét és pontosságát. Rendszereink célja, hogy a legrelevánsabb tartalmat osszák meg, de nem tökéletesek, és előfordulhat, hogy egyes hirdetések érzéketlennek tűnnek. Arra bátorítjuk az embereket, hogy iratkozzanak le bizonyos kategóriákról.”