Ezt kell tenned, ha gyanúsnak tűnő DPD-s SMS-t kapsz
Számos felhasználó kapott hamis SMS-t egy állítólagos csomagkézbesítési problémáról, amely személyes adataik frissítését kéri.
Az elmúlt napokban jelentősen megnövekedett azon SMS-ek száma, amelyek a DPD futárszolgálat nevében próbálnak meg személyes adatokat szerezni a címzettektől. Az üzenetek egy sikertelen csomagkézbesítésről tájékoztatják a felhasználókat, és arra kérik őket, hogy egy mellékelt linken keresztül frissítsék adataikat.
Az ilyen jellegű csalási kísérletek nem újkeletűek, és az online vásárlások népszerűségének növekedésével párhuzamosan terjedtek el. A most tapasztalt hullám azonban arra enged következtetni, hogy a módszer ismét előtérbe került a kiberbűnözők eszköztárában.
A csalók által használt SMS-ek jellemzően ékezetek nélkül íródnak, és egy rövidített linket tartalmaznak. A szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy ezekre a linkekre semmiképpen sem ajánlott rákattintani, mivel adathalász weboldalakra irányíthatják a felhasználót.
Az ilyen weboldalak célja a személyes adatok, például bejelentkezési információk vagy bankkártyaszámok megszerzése.
Bár egyes oldalakat már sikerült letiltani, a naprakész biztonsági szoftverek többnyire képesek felismerni és jelezni a veszélyt. Amennyiben valaki mégis áldozatul esik egy ilyen támadásnak, úgy a Pénzcentrum három azonnali lépést javasol:
- A bank értesítése és a bankkártya letiltása
- Az eset bejelentése a rendőrségnek a 112-es segélyhívó számon
- Kapcsolatfelvétel az Igazságügyi Minisztérium áldozatsegítő központjával, amely jogi tanácsadást, érzelmi támogatást és szükség esetén pénzügyi segítséget is nyújthat