A GVH vizsgálja, hogy miért ilyen drága a tej
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorsított ágazati vizsgálatot indított, hogy kiderüljön, miért lett ilyen hihetetlenül drága a tej, és úgy általánosságban a tejtermékek.
A GVH által frissen kiadott végzésből derült ki, hogy a GVH rendelkezésére álló információk szerint a hazai tej- és tejtermékek körében a fogyasztói árak nagymértékű emelkedése volt észlelhető számos termék esetében a közelmúltban, mely áremelkedés a mai napig folyamatosan tart.
Ezzel párhuzamosan, a Gazdasági Versenyhivatalhoz érkezett jelzések alapján a tejipari ágazatban termelő- és feldolgozó tevékenységet végző hazai piaci szereplők beszállítói pozíciói gyengülő tendenciát mutatnak. A Gazdasági Versenyhivatal rendelkezésére álló információk alapján a fenti jelenség Magyarország egész területét érintően megfigyelhető.
A tej és a különböző tejtermékek részesedése jelentős a hazai fogyasztói kosárban. Ezen magyarországi keresletet egyrészt a hazai tejipari szereplők elégítik ki, másrészt importtermékek. A hazai tejipari ágazat legjelentősebb szereplői a nyers tehéntejet beszállító tejtermelők, a tejtermékeket feldolgozó üzemek, valamint a tejtermékek nagy- és kiskereskedelmével foglalkozó vállalkozások, élelmiszer-kiskereskedelmi üzletláncok, melyek végső soron kiszolgálják az értéklánc végén elhelyezkedő fogyasztókat.
Ez az áremelkedés már bőven túlmutat az infláción
Az elmúlt év során tapasztalt, a koronavírus világjárvány és az orosz-ukrán háború következtében kibontakozó globális és európai agrárgazdasági tendenciák, az inputköltségek növekedése, a hazai élelmiszerpiaci árakra közvetlenül kiható jogszabályi változások mind olyan tényezők, amelyek a tej- és tejtermék ágazat valamennyi szereplőjére és a fogyasztókra is közvetlenül és érzékelhető mértékben kihatottak.
Ezek a tényezők az értéklánc különböző szintjein eltérő mértékben fejthették ki hatásukat, indokolt ugyanakkor vizsgálni azt is, hogy mennyiben járulhattak hozzá az ágazatban tapasztalt, fent ismertetett folyamatokhoz:
- nagymértékű áremelkedések;
- piaci szereplők között fennálló viszonyrendszer átrendeződése;
- termékkategórián belüli koncentráció alakulása, (ideértve a sajátmárkás termékek arányának alakulását);
- a szabad piaci versenyt akadályozó magatartások, körülmények.
A Gazdasági Versenyhivatal által tapasztaltak arra utalnak, hogy a tej- és tejtermékek hazai piacán a verseny torzulhat vagy korlátozódhat. Ezen piaci problémák feltárása és kezelése érdekében meglátásuk szerint sürgős beavatkozás indokolt, ezért a Gazdasági Versenyhivatal a piaci folyamatok feltárása és értékelése érdekében gyorsított ágazati vizsgálatot indít.