A francia versenyhivatal 220 millió euróra bírságolja a Google-t erőfölénnyel való visszaélés miatt
A Google-t 220 millió eurós bírsággal sújtja a francia trösztellenes felügyelet, amiért visszaélt az online hirdetési piacon betöltött „erőfölényével”.
A keresőóriás által a hirdetések értékesítésére alkalmazott gyakorlatok a mobiloldalak és alkalmazások kiadóival együtt „büntetik a Google versenytársait” – közölte hétfőn a versenyhivatal. A versenyhivatal álláspontja szerint a piaci erőfölénnyel rendelkező vállalat felelőssége, hogy ne ássa alá a versenytársakat.
A kaliforniai Mountain View-i székhelyű Google nem vitatta a tényállást, és a versenyhivatal előkészített közleménye szerint a megegyezés mellett döntött, miután néhány változtatást javasolt. A hivatal vezetője, Isabelle de Silva szerint a döntés példa nélküli volt abban a tekintetben, hogy belemerült a Google online display hirdetési üzletágát működtető bonyolult algoritmusokba.
A bírság, valamint a Google kötelezettségvállalása arra vonatkozóan, hogy változtat gyakorlatán, „lehetővé teszi, hogy minden szereplő számára újra egyenlő versenyfeltételek alakuljanak ki, és a kiadók a lehető legtöbbet hozhassák ki hirdetési felületükből” – mondta de Silva.
A Google France jogi igazgatója, Maria Gomri egy hétfői blogbejegyzésben elmondta, hogy a Google az elmúlt két évben együttműködött a francia felügyeleti szervvel a hirdetési technológiával, nevezetesen a Google Ad Manager néven ismert platformmal kapcsolatos kérdésekben. Azt írta, hogy a tárgyalások során tett kötelezettségvállalások „megkönnyítik a kiadók számára az adatok felhasználását és eszközeink használatát más hirdetési technológiákkal”.
Gomri elmondta, az elkövetkező hónapok tesztjei után a változtatásokat szélesebb körben fogják bevezetni, néhányat közülük globálisan. A France 24 azt írja, a francia hatóság vizsgálatát Rupert Murdoch News vállalatának, a Le Figaro francia lapcsoport és a belga székhelyű Rossel La Voix panaszai indították el. A Le Figaro egyébként később visszavonta panaszát.