Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,59 Ft
Euró
392,27 Ft
Font
457,47 Ft
Bitcoin
64,882 $

Mi okozza a globális ellátási lánc problémáit?

Szakértők szerint az ellátási lánc problémáinak megoldása sokkal hosszabb időt vehet igénybe.

Fotó: Unsplash/Mick Haupt
Külföld

Borbély Fanni

Szerkesztő
TÉMÁK

Miközben a gazdaság küzd, hogy teljesen kilábaljon a koronavírus-járványból, az ellátási lánc zavarai globálisan felhajtják az árakat és egyre nagyobb áruhiányhoz vezetnek. Az ellátási lánc szűk keresztmetszetei világszerte rekordhiányt okoztak számos olyan termékből, amelyekhez a fogyasztók hozzászoktak, hogy könnyen elérhetők, a háztartási cikkektől kezdve az elektronikai cikkeken át az autókig.

A Moody’s Analytics arra figyelmeztetett, hogy a problémák „valószínűleg romlani fognak, mielőtt javulnának”: Soron kívül RTL+: áremelésre készülhetünk az UEFA Bajnokok Ligája miatt

„Miközben a globális gazdasági fellendülés egyre nagyobb lendületet vesz, egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az ellátási láncban bekövetkező zavarok, amelyek mostanában minden sarkon felbukkannak, meg fogják akadályozni”.

Mi okozza a zavarokat?

Elemzők szerint a koronavírusra vonatkozó enyhítési stratégiák elhúzódó hatásai lényegében csökkentették az áruk és szolgáltatások termelését, és a most bekövetkező ellátási láncbeli hiányosságok a járvány előtti szintre való visszatérésért folytatott küzdelmek eredménye. A kereslet és a kínálat közötti egyensúlyhiány eredménye megszüntette az összes készletet, és megszüntette az összes „kenést”, amely lehetővé teszi a kereskedelem kerekeinek zökkenőmentes működését.

Nincs elég raktári munkás, teherautó-vezető

A közgazdászok szerint több tényező is hozzájárul az ellátási lánc hiányához, többek között az, hogy egyre több munkavállaló hagyja ott a zavartalan működéshez kulcsfontosságú munkaköröket. Augusztusban rekordszámú, 4,3 millió amerikai mondott fel – a legtöbb, amióta a munkaügyi minisztérium 2000-ben elkezdte nyomon követni ezeket az adatokat.

„Van egy csomó olyan ágazat, ahol csak minimálbért fizetnek, és a munkaerő oda megy át, ahol a legtöbb profitot találja”

– mondta Vidya Mani, a Virginiai Egyetem Darden School of Business docense.

A munkaügyi minisztérium júliusban arról számolt be, hogy a raktáriparban rekordszámú, 490 ezer új álláslehetőség nyílt meg. Az olyan cégek, mint a Walmart, a Target és az Amazon nagy erőfeszítéseket tesznek, hogy vonzó juttatásokkal, többek között ingyenes egyetemi tandíjjal vonzzák a raktári dolgozókat.

Az inflációs aggodalmak fokozódása miatt számos nagyobb kiskereskedelmi munkáltató emeli a béreket, hogy lépést tartson az emelkedő árakkal, ami fokozza a vállalatok közötti versenyt, hogy a legvonzóbb állásajánlatokat tegyék az ünnepek előtti rohanás közepette a munkavállalók felvételéért.

„Hiány van sofőrökből is, és ez az egyik a számos probléma közül, amely hozzájárul a teljes ellátási lánc problémáihoz. Ez azonban az áruk iránti erős keresletet tükrözi, és mindent, amit a fogyasztók megvesznek, teherautóval szállítanak”

– mondta Sean McNally, az ATA szóvivője.

Mi történik most?

Az ellátási láncok szakértői szerint a fogyasztók számára most az a legjobb megoldás, ha kivárnak, és elkezdik visszafogni az áruk iránti igényeiket, különben végül magasabb árat fizethetnek, amint a régóta várt termékek elérhetővé válnak. Szakértők azonban úgy vélik, hogy az ellátási lánc problémáinak megoldása sokkal hosszabb időt vehet igénybe.

Mennyi idő, amíg a dolgok visszatérnek a normális kerékvágásba?

„Legalább négy-hat hónapig tart, mire a helyzet valóban rendeződik” – mondta Nick Vyas, a Dél-kaliforniai Egyetem Marshall Üzleti Iskolájának Kendrick Global Supply Chain Management Institute ügyvezető igazgatója.

A világjárvány kitörésekor az ellátási láncban bekövetkezett zavarok, amelyek hónapokig tartó hiányt okoztak az egyéni védőeszközök, köztük az N95-ös maszkok, kesztyűk, tisztítószerek és más kritikus ellátást igénylő kórházi felszerelések esetében, csaknem egy évig tartott, amíg megoldódtak, így valószínűleg ez a probléma sem fog megoldódni karikacsapásra.

(Al Jazeera)