Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Váratlan ötlet – légzsákokkal tennék túlélhetővé a repülőgép-baleseteket

Váratlan ötlet – légzsákokkal tennék túlélhetővé a repülőgép-baleseteket

Váratlan ötlet – légzsákokkal tennék túlélhetővé a repülőgép-baleseteket
Shutterstock

Első hallásra meghökkentőnek tűnhet, mégis életek ezreit menthetné meg egy új koncepció, ami elkerülhetetlen repülőgép-balesetek esetén óriási légzsákokkal védené az utasokat.

A Project Rebirth névre keresztelt rendszer lényege, hogy az autókban megszokott légzsákokhoz hasonló, de annál jóval nagyobb, repülőgépekre tervezett védelmi eszközök automatikusan kinyílnának, ha a fedélzeti mesterséges intelligencia úgy érzékeli: a baleset elkerülhetetlen, és a pilóta sem tudja megakadályozni.

A cikk a videó után folytatódik

A koncepciót két fiatal mérnökhallgató, Dharsan Srinivasan és Eshel Wasim dolgozta ki a Birla Institute of Technology and Science (BITS) dubaji campusán, a rangos James Dyson Award idei versenyére készülve. A projekt bekerült a döntősök közé, a díj pedig olyan találmányokat ismer el, amelyek képesek megváltoztatni a világot.

A tervezők három fő pillérre építették elképzelésüket: az ütközés tompítására, a süllyedési sebesség csökkentésére és az energiaelnyelésre. Saját meghatározásuk szerint ez „az első, mesterséges intelligencia által vezérelt baleseti túlélőrendszer”, amely „tragédiából született”. Eshel Wasim így idézte fel az inspirációt: „A Project Rebirth nem laborban született, hanem egy szívszorító pillanatból. A 2025. júniusi ahmedábádi baleset után édesanyám nem tudott aludni. Folyton arra gondolt, milyen félelmet érezhettek az utasok és a pilóták, tudva, hogy nincs kiút. Ez a tehetetlenség kísértett minket. Miért nincs egy rendszer a túlélésre a kudarc után? Megosztottam ezt egy barátommal. Az érzelmi vihar órákon át tartó kutatássá és tervezéssé alakult. A Rebirth több, mint mérnöki munka – ez egy válasz a gyászra. Egy ígéret, hogy a túlélést meg lehet tervezni, és hogy a kudarc után is lehet második esély.”

Öt intelligens technológia egyben

A rendszer öt intelligens technológiát kombinálna: a repülőgép AI-ja folyamatosan figyelné a sebességet, magasságot, irányt, a hajtóművek állapotát, a tüzet és a pilóta reakcióit. Ha 3000 láb alatt a baleset elkerülhetetlenné válik, a rendszer automatikusan aktiválódna (pilótai felülbírálási lehetőséggel), és kevesebb mint két másodperc alatt kinyílnának a nagy sebességű légzsákok – szemlézte az elemzést a Mirror.

Légzsákok: Többrétegű szövetből készülnének, amik „elnyelik az ütközést és megvédik a gép törzsét”, így bármilyen sebességnél csökkentenék a becsapódás erejét. Fordított tolóerő: Ha a hajtóművek működnek, a rendszer lassítaná a süllyedést; ha nem, gázsugaras hajtóművek mérsékelnék a sebességet, 8-20%-kal stabilizálva a gépet.

Okos folyadékok: A nem-Newtoni folyadékok a falak és ülések mögött normál állapotban lágyak, de ütközéskor megkeményednek, csökkentve a sérülésveszélyt. Mentést segítő eszközök: Feltűnő narancssárga külső, GPS, infravörös jeladók és vészkijárat-világítás segítené a mentőcsapatokat a helyszín megtalálásában.

A fejlesztők szerint a Rebirth beépíthető lenne meglévő repülőgépekbe is, de új típusok tervezésénél is alkalmazható. Míg a legtöbb repülésbiztonsági rendszer a balesetek megelőzésére fókuszál, ők úgy vélik, ez az első, amely „felkészül a legrosszabbra, amikor minden más kudarcot vall”.

A James Dyson Award nemzeti győzteseit már kihirdették, a nemzetközi nyertes nevét november 5-én jelentik be. A fődíj 30 000 font, amelyet a győztes saját vállalkozásának elindítására fordíthat.