Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Kifejlesztették az eddigi legellenállóbb fémötvözetet

Kifejlesztették az eddigi legellenállóbb fémötvözetet

Kifejlesztették az eddigi legellenállóbb fémötvözetet
NASA

Az amerikai űrügynökség kutatói nemrégiben egy olyan fémötvözetet alkottak meg 3D nyomtatási módszerekkel, ami drámai módon javítja a repülésben és űrkutatásban használt alkatrészek és részegységek szilárdságát és tartósságát, ami jobb és tartósabb teljesítményt eredményez.

A NASA GRX-810 oxiddiszperzióval erősített (ODS) ötvözete 2000 Fahrenheit-fok (1095 Celsius) feletti hőmérsékletet is elvisel, jobban alakítható, és több mint 1000-szer hosszabb ideig bírja, mint a jelenlegi legkorszerűbb ötvözetek – írta a NASA közleménye alapján az MTI.

A cikk a videó után folytatódik

Ezek az új ötvözetek felhasználhatók a magas hőmérsékletű alkalmazásokhoz, például a repülőgépek és rakétahajtóművek belsejében lévő alkatrészek gyártásához, mivel az ODS-ötvözetek mostoha körülmények között is ellenállóbbak, nehezebben érik el a töréspontjukat.

„A nanoméretű oxidrészecskék közvetítik ennek az ötvözetnek a hihetetlen teljesítménybeli előnyeit” – mondta Dale Hopkins, a NASA Transformational Tools and Technologies projektjének egyik vezetője.

Az ODS-ötvözetek előállítása ilyen szélsőséges körülmények között kihívást jelent és költséges. A NASA Alloy GRX-810 kifejlesztéséhez az ügynökség kutatói számítási modelleket használtak az ötvözet összetételének meghatározásához.

A csapat ezután a 3D nyomtatás segítségével egyenletesen eloszlatta a nanoméretű oxidokat az ötvözetben, ami jobb magas hőmérsékleti tulajdonságokat és tartós teljesítményt biztosít. Ez a gyártási folyamat gyorsabb, költséghatékonyabb és tisztább, mint a hagyományos gyártási módszerek.

Ezek az ötvözetek jelentős hatással vannak a fenntartható repülés jövőjére. Például sugárhajtóművekben való alkalmazás esetén az ötvözet magasabb hőmérséklete és megnövelt tartóssági képessége csökkentett üzemanyag-felhasználást, valamint alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségeket eredményez.

Ez az ötvözet a hajtóműalkatrészek tervezőinek új rugalmasságot is biztosít, mint például a könnyebb anyagok, hatalmas teljesítményjavulással párosulva. A tervezők most már olyan kompromisszumokat is mérlegelhetnek, amelyeket korábban nem tehettek meg teljesítménybeli kompromisszumok nélkül.

Az új fémötvözetek kutatása és a 3d nyomtatás egyre fontosabb területté vált, mivel a klímaváltozás elleni harcban is szerepe lehet ezeknek az új anyagoknak.