Lassan, de kétségtelenül csökken a készpénz népszerűsége a fiatalok körében
58%-uk már igyekszik inkább digitálisan letudni a vásárlási tranzakcióit.
A K&H ifjúsági index felmérésében a 19-29 évesek elektronikus fizetési magatartását vizsgálták, az eredményekből pedig az látszik, hogy a magyar fiatalok továbbra is párhuzamosan fizetnek készpénzzel és elektronikus módszerrel az üzletekben. A készpénzt 42%-uk, az elektronikus fizetést 58%-uk részesíti előnyben, s csupán 15% nyilatkozta azt, hogy kizárólag előbbivel fizet. A 2022-es és 2023-as adatokat is figyelembe véve pedig az mutatkozott meg, hogy a készpénzes fizetés fokozatosan visszaszorul. A beszámoló alapján az elektronikus fizetési módok Budapesten népszerűbbek az átlagosnál, itt 68% a használati arányuk szemben az 58%-os országos átlaggal. Ebben szerepet kaphat az is, hogy a fővárosban arányaiban több az elfogadóhely.
Azok aránya, akik, ha csak lehet, elektronikusan fizetnek, 23%. Ez utóbbi az átlagnál erősebben igaz a nőkre, esetükben ugyanis 29%-os eredmény született – részletezik. Mellettük a fővárosiakra és a diplomásokra igaz ez: előbbieknél 34, utóbbiak táborában 33%-os a mutató. De kiderült az is, hogy tovább hódít az okostelefon az elektronikus fizetéseken belül: az idei második negyedévben a fiatalok 59%-a fizetett már mobilja érintésével a pénztáraknál, míg egy évvel ezelőtt arányuk még csak 52%-ot, 2022-ben pedig 42%-ot tett ki. Azok aránya, akik nem próbálták ki ezt a fizetési módon, miközben telefonjuk alkalmas lenne rá, 25%-ról 16%-ra csökkent. A QR-kódos, az okosórás és az okoskarkötős fizetések jóval elmaradnak a mobilos tranzakciók gyakoriságától:
QR-kóddal ugyanis csak a megkérdezettek 30%-a próbálkozott, míg az okos kütyükkel csak 29%-uk fizetett. A válaszadók 14%-a azonban nem csupán kipróbálta, hanem rendszeresen fizet is okosórával vagy okoskarkötővel – írja a Pénzcentrum a felmérés eredményeire hivatkozva. A QR-kódot rendszeresen használók aránya pedig csak nagyjából 10%, ami arra utal, hogy ez a fizetési mód nem igazán nyerte el a fiatalok tetszését. A férfiak nagyobb arányban próbálták ki a QR-kódos fizetést, a nőknél azonban nagyon magas azok aránya, akik azt mondják, hogy mobiltelefontjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre (ami tájékozatlanságra utalhat, mivel ezen kódok beolvasására gyakorlatilag minden kamerás mobil alkalmas).
Rammacher Zoltán, a K&H lakossági ügyfél szegmens marketing vezetője hozzátette: a K&H lakossági ügyfelei havonta legalább egyszer használják az e-bankot vagy a mobilbankot, az okoseszközös tranzakciók száma pedig az idei első félévben 43%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A fintech vállalatok kártyáinak használatát illetően azt tudhattuk meg, hogy ezeket a válaszadók 32%-a használja szívesen, miközben további 15%-uk már próbálkozott vele. A két csoport együttesen 47%-os arányánál a kisebb városokban alacsonyabb, 39%-os érték adódott, míg a megyeszékhelyeken 50%, Budapesten pedig 55%. A megkérdezettek 47%-a használta már fizetésre úgynevezett fintech kártyáját, 10%-uk sikertelenül próbálkozott. A keleti országrészben az átlagosnál nagyobb azok aránya, akiknek nincs fintech-kártyájuk – jegyzik meg.
Mindemellett korábban arról is beszámoltunk, hogy rendesen ráfüggtek a magyarok a bankkártya használatára, kiderült ugyanis, hogy már a kisebb összegeket is ezen módon rendezik. A kereskedők egyértelműen letették voksukat az elektronikus fizetés mellett, mivel jelentősen nőtt a bankkártyás fizetést nyújtók aránya a 2024-es év második negyedévében az OTP Bank adatai szerint. A további részletekre ebben a cikkben tértünk ki. De azt is megírtuk, hogy nagy dobásnak ígérkezik a vadonatúj fizetési módszer a magyarországi boltokban. Szeptember 1-jétől bevezetésre került a „qvik” elnevezésű, QR-kód alapú mobilfizetési megoldás Magyarországon, melynek kapcsán Virág Barnabás, az MNB alelnöke is megszólalt.