Ez lenne a Microsoft mesterterve az Xbox Series X-szel
A Microsoft a legújabb, Xbox Series X névvel ellátott konzolját idén karácsonykor tervezik piacra dobni.
Felhőszolgáltatás
Az internet felgyorsulásának és az optikai meghajtók elöregedésének köszönhetően egyre több szolgáltató hajlik a cloud szolgáltatások felé. A Microsoft játékos részlegénél is hasonló a helyzet. A már működő Xbox Game Pass mellé a következő generációnál kapunk egy Project xCloudot, amiről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy sokkal szerteágazóbb funkciók lesznek elérhetőek, mint a jelenlegi előfizetéses rendszernél.
Az Xbox egyik előnye, hogy nagyon olcsón, havi rendszerességgel kínál számunkra játékokat, a legnagyobb hátránya viszont az exkluzivitás – a PlayStation ebben még mérföldekkel előttük jár.
Phil Spencer elképzelése
Az Xbox fejlesztői csapatát vezető szakember elismerte, hogy szeretne létrehozni egy olyan felhőalapú gaming platformot, ami nem a hardverre fókuszál csak. Arra gondolt, hogy nem pusztán a konzolra kell helyezni a hangsúlyt, mivel vannak gamerek, akiknek nincs Xbox-uk vagy PC-jük, ennek ellenére szeretnének játszani az exkluzív játékaikkal, erre pedig a legjobb megoldást az jelentené, ha létrehoznának egy platformokon átívelő rendszert.
Ez alapjaiban formálná át a játékipart, azonban ő sem számít arra, hogy ez megvalósulhat az elkövetkező tíz évben, mert szerinte az emberek ragaszkodnak ahhoz, hogy a polcukon ott legyen a gép és mellé egy mutatós, dobozos játékgyűjtemény.
Mit mondanak az elemzők?
A piac analitikusainak és szakértőinek véleménye megegyezik abban, hogy a Microsoft a konzol eladási számai helyett valóban a felhőszolgáltatások felé kacsingat. Ez egyrészt azt jelezheti előre, hogy a játékgép ára alacsonyabb lesz, mint azt a specifikációk alapján gondolnánk, másrészt pedig megerősíti a Game Pass sikerességét.
Előfizetői csomagok terén még nagyobb fejlődésre számítanak az elemzők – szerintük, ha a Sony nem igyekszik, akár le is maradhat ezen a téren. Arra is sok esélyt látnak, hogy az olyan exkluzív címeket, mint a Halo, a Gears és a Forza a jövőben kiterjesztik más eszközökre is annak érdekében, hogy nagyobb játékosbázist építhessenek ki maguknak. Itt leginkább mobileszközökre és egyéb operációs rendszerekre kell gondolni. A Nintendo már meglépte ezt – a Switchen kívül több játékuk is megjelent már okostelefonokra.
A Microsoft két kapura játszik
Megszokhattuk, hogy az új Xbox mindig valamilyen üzenettel érkezik. 2001-ben a PC gaming hanyatlása és a Sony lenyűgöző mértékű erősödése következményeképp döntöttek úgy, hogy belevágnak a konzolok gyártásába és értékesítésébe. Az Xbox valóban újdonságként hatott és sikerként könyvelhették el, azonban a PlayStation 2-vel szemben egyértelműen alulmaradt. Az igaz, hogy a hardvere sokkal erősebbnek bizonyult, viszont nagyon drága volt. Ezzel szemben a Sony továbbra is megfizethető áron kínálta a PS2-t.
A következő generációt azzal az üzenettel indították el, hogy az Xbox 360 lesz egymilliárd gamer konzolja. Szerették volna azokat az embereket is bevonni a játékvilágba, akik eddig ettől távol voltak, azonban céljuk enyhén szólva sem sikerült. Hiába kínáltak több kisebb, ún. casual játékot, az ötletük nem bizonyult hatásosnak.
Az Xbox One egy igazán impozáns show keretein belül került leleplezésre. Az biztos, hogy a marketingosztály nem pihent, amikor a Kinect szenzorral próbálták magukhoz csábítani a vásárlókat. Azt remélték, hogy a mozgásérzékelős játékok lehetnek a jövő zálogai, így minden erőforrásukat induláskor ebbe fektették – mint utólag kiderült, sikertelenül. A Kinect egyszerűen a süllyesztőbe került, az embereket nem érdekelte és inkább az exkluzívabb címek felé fordultak, amelyek megint csak a Sony kezében landoltak.
Az Xbox Series X és az Xbox All Access kéz a kézben jár majd az új generáció esetén. Az a cél, hogy egyrészt megtartsák a játékosbázisuk magvát, másrészt pedig az, hogy új helyekről vonzzák be az embereket.
Azzal, hogy PC-re, mobileszközökre és egyéb készülékekre az előfizetős szolgáltatásoknak köszönhetően elérhetővé tehetik majd a játékaikat arra enged következtetni, hogy ez egy kiváló alkalom lesz számukra új felhasználókat szerezni, akik hajlandóak lesznek a konzol megvásárlására is.
Hasonló szolgáltatásokkal már találkozhattunk más gyártóknál is. A Google nemrég indította el a Stadiát, az Amazon pedig bejelentette, hogy hasonló eszközben gondolkodik. A Stadia egyelőre nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, ennek viszont sokkal inkább a tapasztalatlanság az oka, valamint az, hogy nem sikerült nagyobb fejlesztői stúdiókat bevonni a projektbe.
Hogy ez ez egész végül hogy sül majd el, nem tudjuk, azonban kíváncsian várjuk. Egy biztos: nem kell tartanunk attól, hogy a Sony megijed. Annak ellenére, hogy hardver szempontjából úgy tűnik, a Microsoft megelőzte őket, egészen biztosra vehetjük, hogy exkluzív játékok terén még lesz mit behoznia az Xbox Series X-nek.