Reagált a kormány az Európai Bizottság autópálya-koncesszió miatti eljárására
Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország és Spanyolország ellen, kifogásolva az autópálya-koncessziók átláthatóságát és időtartamát.
Az Európai Bizottság felszólító levelet küldött Magyarországnak, amelyben jelezték, kötelezettségszegési eljárást indítottak az autópálya-koncessziók kezelése miatt. A Bizottság szerint a magyar kormány által kiadott 35 éves koncesszió nem felel meg az uniós jogszabályoknak a szerződéses értékek átláthatósága, a működési kockázatok megosztása és az indokolatlanul hosszú időtartam miatt.
A magyar kormány azonban ellenkező álláspontot képvisel. A Kormányzati Tájékoztatási Központ közleményében ugyanis kifejtette, hogy a koncessziós szerződések előkészítése során figyelembe vették az európai és nemzetközi gyakorlatokat is.
„Brüsszel ismételten kettős mércét alkalmaz Magyarország kárára. Most mondvacsinált okokra hivatkozva kötelezettségszegési eljárást indított a legmagasabb követelményrendszernek megfelelő autópálya koncesszió kapcsán, amelyet hasonló tartalmú beruházásoknál számos más tagállamnak engedélyezett”, írta közleményében a Kormányzati Tájékoztatási Központ, melyről a Telex számolt be.
A magyar álláspont szerint az európai és nemzetközi gyakorlatok esetében is az figyelhető meg, hogy a koncessziós időtartamok többsége 26-35 év között mozog, így a magyar koncesszió 35 éves időtartama egyáltalán nem kirívó. Ezenfelül rámutattak, hogy Európában léteznek 50-80 éves koncessziós szerződések is, például Spanyolországban és az Egyesült Királyságban, ahol a hasonló időtartamok a normálisak.
A koncessziós szerződést 2022 májusában egy Mészáros Lőrinc és Szíjj Lászlóhoz köthető konzorcium nyerte el. A konzorcium feladatai közé tartozik az új gyorsforgalmi utak építése, sávbővítések, valamint az üzemeltetés és fenntartás 35 éven keresztül.