Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

4500 méteres magasságban lógott a repülőgép farkáról egy ejtőernyős – videón a drámai pillanatok

4500 méteres magasságban lógott a repülőgép farkáról egy ejtőernyős – videón a drámai pillanatok

4500 méteres magasságban lógott a repülőgép farkáról egy ejtőernyős – videón a drámai pillanatok
Shutterstock/Illusztráció

Egy ausztráliai ejtőernyős életveszélyes helyzetbe került, amikor tartalékernyője kioldódott és a repülőgép farkához akadt, miközben 15 ezer láb (több mint 4500 méter) magasságban készült ugrani. A jelenetet videóra is rögzítették, és az Ausztrál Közlekedésbiztonsági Hivatal (ATSB) közleményében részletesen ismertette az esetet.

Szeptember 20-án a Far North Freefall Club (FNFF) által bérelt Cessna Caravan gép szállt fel a queenslandi Tully repülőtérről, fedélzetén a pilótával együtt 17 ejtőernyőssel. A tervezett ugrás egy 16 fős formáció lett volna, amit egy kamerás ejtőernyős rögzített volna. Az ATSB közleménye szerint a baleset akkor történt, amikor az első ugró a gép oldalajtajánál felkészült a kiugrásra.

A cikk a videó után folytatódik

„A tartalékernyő fogantyúja beleakadt a szárny fékszárnyába, és akaratlanul kioldódott.”

A hirtelen kioldódás következtében az ejtőernyős hátrarántódott, lábai nekiütköztek a gép bal vízszintes vezérsíkjának, amely súlyosan megsérült. „Az ejtőernyő a vezérsík köré csavarodott, és az ejtőernyőst a repülőgép alá függesztette.”

„A pilóta visszaemlékezett, hogy a gép hirtelen felemelkedett, és a sebesség gyorsan csökkent. Kezdetben nem tudta, mi történt, azt hitte, a gép átesett, ezért előrenyomta a kormányt és teljesítményt adott. Amikor közölték vele, hogy egy ejtőernyős lóg a farkon, ismét csökkentette a teljesítményt.” – mondta az ATSB főbiztosa, Angus Mitchell – írja a People.

A drámai szabadulás

A közlemény szerint 13 ejtőernyős kiugrott, míg ketten az ajtóban maradtak, és figyelték, ahogy társuk egy vágókés segítségével 11 zsinórt elvágott a tartalékernyőből. Ez végül lehetővé tette, hogy az ernyő elszakadjon, és az ugró szabaddá váljon.

„Az ejtőernyős szabadesésbe kezdett, majd ki tudta nyitni a főernyőt, amely teljesen felfúvódott, annak ellenére, hogy a tartalékernyő maradványaiba beleakadt” – közölte az ATSB. Az ugró kisebb sérülésekkel, de biztonságban földet ért.

„Miután minden ejtőernyős elhagyta a gépet, a pilóta megállapította, hogy korlátozott a magassági kormány irányítása, mivel a vezérsík súlyosan sérült, és még mindig rajta volt a tartalékernyő egy része. Előrenyomással fokozatos süllyedést tudott elérni, majd a fékszárny visszahúzásával valamivel több irányítást kapott a kormányfelületek felett.” A pilóta Mayday jelzést adott le, de végül sikeresen földet ért a sérült géppel.

Mitchell hangsúlyozta a biztonsági eszközök fontosságát: „Egy vágókés hordozása, bár nem előírás, életmentő lehet egy idő előtti tartalékernyő-nyitás esetén.”

Az ATSB vizsgálata megállapította, hogy a gép terhelése nem felelt meg teljesen a súly- és egyensúlyi előírásoknak, de ez nem járult hozzá közvetlenül a balesethez.