Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,82 Ft
Euró
392,54 Ft
Font
457,69 Ft
Bitcoin
64,671 $

Mindenhol gondot jelent a sofőrhiány, nem csak az Egyesült Királyságban

Nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem Európában és a világ más területein is egyre nagyobb gondot jelent a teherautósofőrök hiánya, máshol csupán egyelőre nem annyira érezhető, mint a Brexit után bajba kerülő briteknél.

Fotó: Unsplash/ Marcin Jozwiak
Külföld

Kornis Vivien

Szerkesztő

Nemzetközi Közúti Szállítók Egyesülete (IRU) arra figyelmeztetett, hogy nem egy újkeletű problémáról van szó, hiszen kevés fiatal munkavállaló választja ezt a szakmát, és a tehergépkocsivezetők átlagéletkora éppen ezért 50 év feletti – írja a Népszava.

A lap szerint a szakszervezetek úgy véli, hogy a szektor liberalizációja, valamint az alacsonyabb béreket kínáló harmadik országokba való kiszervezés tehet a szakma pozícióinak meggyengüléséről. Az elmúlt évben a 25 év alatti járművezetők aránya Európában és Oroszországban mindössze 5 százalék, Mexikóban 6, Törökországban pedig 7 százalék volt.   Soron kívül RTL+: áremelésre készülhetünk az UEFA Bajnokok Ligája miatt

Juan José Gil, a Spanyol Közlekedési Egyesületek Országos Szövetségének (Fenadismer) főtitkára az El País spanyol lapnak hangsúlyozta, hogy ha nem lesz megfelelő utánpótlás, “sofőrhiánnyal kell szembesülnünk”, ez pedig azt jelenti, hogy rengeteg árut nem tudnak elszállítani. 

Szakértők becslései szerint Európának 400 ezer járművezetőre lenne szüksége, hogy a felmerülő igényeket teljes mértékben kielégítsék. 2020-ban a kamionvezető állások egyötöde betöltetlen maradt Ázsiában és Európában. 

Lengyelországban több mint 120 ezer sofőr hiányzik, Németországban 45-60 ezer, Franciaországban pedig körülbelül 43 ezer, így egyértelmű, hogy a probléma nem kizárólag az Egyesült Királyságot érinti. A járművezető-hiány különösen a koronavírus-járvány utáni gazdasági fellendüléssel vált szembetűnővé. 

A szakértők szerint ez nem egy újkeletű jelenség, hiszen a történelmi tapasztalat alapján hasonló helyzetekben mindig megnőtt a kereslet a növekvő áruszállítási-igény miatt, csakhogy ezeket a szállítmányozással foglalkozó cégek nem tudják kielégíteni a meglévő munkavállalóikkal. Emiatt a munkaerőpiachoz fordulnak – most azonban akkora a szükséglet, hogy azt képtelenség teljesíteni, ráadásul a szakma sem különösebben vonzó az emberek számára.

Livia Spera, az Európai Közlekedési Szövetség (ETF) elmondta, hogy a szervezet sajnálja, hogy csak akkor kapott figyelmet a probléma, amikor már “a mindennapi életünkben látjuk és érezzük a sofőrhiány közvetlen hatásait”. Gondot jelent az is, hogy az unióban rengeteg speciális, tehergépjárművek számára fenntartott parkolóhely hiányzik, ráadásul a meglévőknek csak egy töredékét tartja biztonságosnak az ETF. Az ágazat vonzerejének emelését célzó javaslatok között éppen ezért a biztonságos parkolóhelyek kialakítása is szerepel, valamint egy arra vonatkozó terv, amely megkönnyítené a munkanélküliek számára a teherautó-vezetői engedély megszerzését.