Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Sokáig velünk maradhat még a káosz a reptereken

A pandémia miatti létszámleépítés után az ágazat nehezen tér magához, elfogytak ugyanis a pilóták, a hagyományos utánpótlási rendszer pedig meglehetősen szövevényes.

...svg content...Fotó: photovs / Twenty20
Észak-Amerika

Czinder Tímea

Szerkesztő

Több mint két ével a COVID-19 kirobbanása után ez volt az első nyár, amikor az ágazat a dicsőséges visszatérést ünnepelhette volna, ehelyett azonban az újságok címlapját a tomboló repülőtéri káoszról szóló főcímek foglalják el – összegezte a légiközlekedés helyzetét cikkében a Forbes.

A FlightAware nyomkövetési adatai szerint hétfőn több mint 25 000 járatkésést és 3 100 törlést regisztráltak világszerte; az Egyesült Államok 19 repülőterén a járatok legalább 20 százaléka késett, a legrosszabb helyzet pedig a New Yorki-i John F. Kennedy nemzetközi repülőtéren volt, ahonnan a járatok fele indult késéssel. Soron kívül Jelentős mennyiségű hó esett reggel óta: Pilisszentkereszt tartja a rekordot 22 centiméterrel

A kedd sem indult jobban: reggel 6-ig már több mint 7 000 késést regisztráltak, ami három órával később már meghaladta a 10 000-et, a nap végére pedig a szám megduplázódása várható. Mark Baier, az AviationManuals vezérigazgatója úgy fogalmazott, az utasoknak egy ideig hozzá kell szokniuk ezekhez a kihívásokhoz, valamint a magasabb árakhoz.

Baier szerint a zűrzavar hátterében több ok is áll, az egyik ezek közül, hogy a pandémia ideje alatt a légitársaságok nyugdíjaztak vagy elhanyagoltak olyan felszereléseket, amelyekből most hiány van, és gyorsan kellene gondoskodni a pótlásukról.

Ennél is nagyobb gondolt jelent azonban a pilótahiány, egy úgynevezett „baby boomer” generáció ugyanis nyugdíjba vonul, egy bizonyos életkor felett ugyanis már nem repülhetnek kereskedelmi pilótaként, a helyükre azonban nem érkezik elegendő jelentkező. Bár a légitársaságok gyakran támaszkodnak a hadseregből kikerülő pilótákra, de most a hadsereg is kisebb.

Korábban nem volt egyszerű dolga annak, aki az Egyesült Államokban pilóta akart lenni: a jelentkezőknek 150 000 dollárt kellett fizetniük saját képzésükért, alacsony fizetéssel járó munkát kellett vállalniuk egy regionális légitársaságnál, és több évig tartott a folyamat, mire feljebb léphettek a létrán.

„A légitársaságok ezt a meglehetősen költséghatékony módszert alkalmazták a pilóták bevonására. Most néhány légitársaság professzionális repülési iskolát indít, bár az európaiak már régóta működtetnek ilyeneket”

– tette hozzá Baier.

Az új pilóták képzése azonban időbe telik, és nem lesz egykettőre érezhető a hatása. Legalább egy év lesz, mire javulni kezdhet a légiközlekedés színvonala, a jelenlegi káoszból azonban pozitívum is származik, az akadémiák ugyanis sokkal jobb utánpótlási rendszert alapoznak meg a légitársaságok számára.

Ellenfelet kapott a magyar válogatott a Nemzetek Ligájában

Nagy izgalommal követhettük figyelemmel a Nemzetek Ligája A divíziójának osztályozós sorsolását, aminek a magyar válogatott is érintettje volt.