Az amerikai haditengerészet E-2D Hawkeye repülőgépét továbbfejlesztették, a légtér ura lehet a „repülő hátvéd”
Az E-2 légtérellenőrző-család legújabb tagja az E-2D Advanced Hawkeye, mely bár 2015 óta van szolgálatban, most továbbfejlesztették, a gyártó közlése szerint pedig most minden korábbinál többet tud a „repülő hátvéd”.
A Northrop Grumman továbbfejlesztette az amerikai haditengerészet által használt E-2 Hawkeye-t, a légtérellenőrző repülők családjának legmodernebb típusát: az E-2D Advanced Hawkeye fejlesztése nem kevesebb, mint 12 éven át tartott, 2015 tavaszán pedig sikeresen teljesítette első éles útját.
Fontos megjegyezni, hogy az E-2D Advanced Hawkeye továbbra is alkalmas arra, hogy repülőgép-hordozón szállítsák, a Northrop Grumman azonban korábban azt a célt tűzte ki maga elé, hogy oly módon fejlessze tovább a repülőt, hogy az képes legyen hosszabb ideig őrjáratozni.
A repülő legújabb és technológiailag legfejlettebb változatába ugyanis különböző modern funkciók és fejlesztések kerültek be: az E-2D Advanced Hawkeye kapott egy egyedi rádiócsomagot, integrált műholdas kommunikációt, de egy AN/APY-9 radart is beszereltek, mely képes felismerni a vadászgép méretű lopakodó repülőgépeket is.
Ha ez nem lenne elég, a gyártó megoldotta azt is, hogy a gép jelentősen növelje bevetési idejét azáltal, hogy az E-2D Advanced Hawkeye is kapott egy légi-utántöltő csonkot, ami egy repülőgép-hordozó fedélzeti légtérellenőrző számára kétségkívül hatalmas előnyt jelent.
Az Interesting Engineering szerint picit változtattak a pilótafülke kialakításán, illetve a repülésirányítási rendszert és a fedélzeti számítógépet is fejlesztették, ami pedig az egyik legfontosabb újdonság a légi-utántöltő csonk mellett, hogy fejlesztették a T56-1-427A hajtóműveket is.
A gyártó szerint a fejlesztésekkel az E-2D Advanced Hawkeye teljes egészében megváltoztathatja az erőviszonyokat egy harc során, ugyanis egyfajta „digitális irányítóként” képes felügyelni a küldetést, majd a tervezett csapás előtt előretör, hogy a hordozók biztonságban lehessenek.