Tovább drágulhat a gázolaj az egyik legfontosabb adalékanyag hiánya miatt
Fogytán van az AdBlue, melnyek üzeme Szlovákiában működik, ám a termelést az elmúlt időszakban korlátozni kellett.
Aki úgy érezte, hogy az autóipar legnagyobb problémája a félvezetők hiánya, és nem történhet rosszabb annál, mint hogy az új autóra már gyakran egy évig is várni kell, az nagyot tévedett – adta hírül az Új Szó.
Az aktuális probléma leginkább a dízelautók tulajdonosait érinti: Európában fogytán vannak az AdBlue-készletek, az adalék gyártását jóformán leállították. Az AdBlue legnagyobb termelője Európában a vágsellyei Duslo, amely ugyancsak kénytelen korlátozni a gyártást.
Richard Sulík gazdasági miniszter elmondta, a Duslo leállítása miatt Európa-szerte felbukkanhatnak a dízelautókat érintő problémák:
„A Duslo az AdBlue legnagyobb előállítója Európában. A második legnagyobb Németországban már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást.”
Sulík azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy az állam közbelép, és megtiltják az AdBlue exportját, amelyet az Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorokban használnak.
Az AdBlue egyébként egy speciális folyadék, ami szelektív katalitikus reakció révén ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé, valamint nitrogénné változtatja a kipufogógázban lévő káros nitrogén-oxidok.