A világjárvány több milliárd dolláros nagyságrendű harapást ejtett az európai divatipar szövetén, leállította a kifutón tartott bemutatókat, és arra kényszerítette a márkákat, hogy helyette digitálisan mutassák be a terveiket.
Most, a normalitáshoz való visszatérés reményei közepette az iparág azt kérdezi, hogy milyen lesz a divat, ha újra a saját, stabil lábaira áll.
A válaszok változók. Egyesek szerint az 1940-es évek óta használt Divathét formátumát radikálisan újragondolják, mások úgy vélik, hogy Ázsia megszilárdítja hatalmas befolyását. Sokan úgy látják, hogy a márkák nagyobb fenntarthatóságra törekednek, hogy a fiatalabb vásárlóközönségnek kedvezzenek.
Az ázsiai vásárlók még mindig nagyrészt kiaknázatlan piacnak számítanak, habár vagyonuk az utóbbi időben felülmúlta a nyugatiakét. Különösen Kína tartozik ide, akit már a világjárvány előtt is a luxusipar növekedésének világméretű motorjának tekintettek, a vírus gyorsabb megfékezése pedig még erősebb helyzetbe hozza.
Long Nquyen, a The Impression vezető divatkritikusa elmondta, hogy a pénz a következő ötven évben Keletről fog jönni, pont úgy, hogyan az elmúlt ötven évben Nyugatról jött. Ez olyan tervezői esztétikát hozhat, amely jobban megfelel a kínaiak ízlésének.
Egy másik trend, amely a világjárvány alatt megerősödött az, hogy lemondanak a bemutatók frenetikus tempójáról.
Ahogy a vírus végigsöpört a világon Keletről Nyugatra, ezek egyik napról a másikra átalakultak élő, személyes, érzékszervi élményből előre felvett, online közzétett digitális bemutatókká. Sokan pusztulást jósoltak az iparágnak, de a divatházak meglepően rugalmasnak bizonyultak – ebből is látszik, hogy a rendszernek már régóta esedékes volt a váltás.
A közösségi média megjelenése óta a márkák sokkal kevésbé támaszkodnak a hagyományos hirdetési felületekre, például a divatlapokra. Most már saját online csatornákat hoznak létre, hogy a terveiket megismertessék.
A divatkritikus hozzátette, hogy eddig is elavultnak érezte az iparág működési módját, ráadásul, mivel maguk a vásárlók is többet használják az internetet és a közösségi médiát, a divatházak szükségszerűen sokkal kevésbé függnek a hagyományos értékesítési helyektől, például az áruházaktól.
Néhány ház a vártnál jobban boldogult az új digitális formátummal, különösen a kisebb márkák örültek, hogy megszabadultak a kifutó show-k megrendezésétől, amelyek csillagászati összegekbe kerülhetnek, viszonylag kevés haszonnal.
Julien Fournie párizsi divattervező azt mondta, hogy a vírus miatt megkérdőjelezte, hogy „egyáltalán szükség volt-e divatbemutatókra“.
A vírus miatt számos márka, köztük a Balenciaga, az Alexander McQueen és a francia luxusóriás, a Keringhez tartozó Bottega Veneta is felrúgta a hagyományos naptárat, annak érdekében hogy akkor mutassák be új kollekcióikat, amikor az nekik – mind kreatív szempontból, mind pénzügyileg – megfelel. A Saint Laurent indította el a trendet tavaly, és azzal került a címlapokra, hogy kilépett a Párizsi Divathétről, hogy „átvegye az irányítást a saját tempója felett“.
Ezeknek a márkáknak az az előnye, hogy a saját feltételeik szerint határozhatják meg a bemutatóikat olyan kollekciókkal, amelyek nem versenyeznek másokkal a figyelemért ugyanabban az időpontban. Sok nosztalgikus kritikus, vásárló és fogyasztó azonban azzal érvel, hogy semmi sem helyettesítheti a fizikai kifutó élményét.
Stella McCartney, aki a múlt hónapban mutatta be őszi kollekcióját a menetrendtől eltérően, azt mondta, hogy az iparág már „a COVID előtt is komolyan megkérdőjelezte az évszakok jelentőségét“, mivel a klímaváltozás sajnos rávilágított, hogy a helyzet mennyire abszurd.
Az angol divattervező kifejezte csalódottságát az iparág életmódja miatt, amely évente több ezer kilométernyi utazást igényel.
McCartney elmondta, hogy az egész iparágban mostanra kialakult az az érzés, hogy a márkáknak a fenntarthatóságot kell előtérbe helyezniük „a túlélés érdekében“, különösen a fiatal, környezettudatosabb fogyasztók bevonzása miatt.
(AP News)