Dél-koreai légi-katasztrófa: szakértők vitatják a madárrajjal való ütközés jelentőségét
Szakértők szólaltak meg az ügyben.
Továbbra is masszív bizonytalanság övezi a dél-koreai légi közlekedés történetének egyik legsúlyosabb repülőgép-balesetét, s egyre többen kérdőjelezik meg, hogy a madárraj valóban jelentős szerepet játszott-e a Jeju Air járatának tragédiájában.
A hatóságok tájékoztatása szerint rövid időn belül figyelmeztették a pilótákat a toronyból egy madárrajra, mire a pilóták vészjelzést adtak le, majd megpróbáltak a kifutópálya ellenkező irányából leszállni. A gép azonban futómű nélkül csúszott végig a kifutón, majd lángba borulva egy betonfalnak ütközött.
Christian Beckert repülésbiztonsági szakértő és Lufthansa-pilóta úgy véli, a balesetről készült felvételek arra utalnak, hogy a fékrendszer nagy része nem működött, ez okozta a legnagyobb problémát és a túl gyors földet érést:
Hozzátette, egy madárrajjal való ütközés a felhúzott futóművet valószínűleg nem tette volna használhatatlanná, ha pedig már le volt engedve, akkor nehéz lett volna újra behúzni. Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő szerint ha a hajtómű tényleg madarakat szívott volna be, az nem állt volna le azonnal, vagyis lett volna elegendő ideje a pilótáknak a megfelelő manőverekre. Hozzátette:
Marco Chan, a Buckinghamshire New University légiközlekedési műveletekkel foglalkozó vezető oktatója és korábbi pilóta pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az ellenkező irányból végrehajtott leszállási kísérlet további kérdéseket vet fel.
„Nagyon későn döntöttek a másik oldalról történő leszállásról, ami szintén növelte a pilótákra nehezedő nyomást” – mondta, megjegyezve, hogy még mindig számos részlet tisztázatlan a 179 ember életét követelő tragédia kapcsán.