Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,21 Ft
Euró
394,25 Ft
Font
460,98 Ft
Bitcoin
70,905 $
Fotó: unsplash

Csökkenésnek indult az elektromos autók ára – ezek az okok állnak a jelenség mögött

Szerző: Bense Róbert

Ne várjuk, hogy egyből fillérekért lehet megvásárolni a villanyautókat, de a korábbi áraknál kedvezőbbek jöhetnek.

Bense Róbert

2023. március. 6 - 03:50

Az elmúlt évek sem az gyártóknak, sem pedig a vásárlóknak nem kedveztek az autóiparban. Az alkatrészhiány az előbbieket, a meredek áremelkedés utóbbiakat sújtotta. Az elektromos autók ára is megugrott, most azonban úgy tűnik, ereszteni kezdett a nagy árlufi.

Voltak gyártók, akik időben reagáltak. Először a Tesla, majd a Ford is árakat csökkentett – amely hazánkban is komoly százalékokban mérhető, a Tesla Model 3 alapmodellje esetében ez egészen pontosan 12,4 százalékot jelent, tehát milliókat. Soron kívül Kocsis Máté Magyar Péterről: „Nem ember és nem apa az ilyen”

De mi mindennek az oka?

Egyrész telítődik a piac. Ma már nem elég egy hangzatos zöld szlogen, hogy a valósnál mindig valamivel kedvezőbbet reklámozó hatótávval eladjanak egy autót. Ráadásul a használt villanyautók is egyre elérhetőbbek, pont ezért – az alacsony hatótáv ma már komoly hátránynak minősül értékállóság szempontjából is.

Az alkatrészhiány, a nyersanyagárak – amennyire lehetséges jelen helyzetben – stabilizálódtak, ami a gyártók malmára hajtja a vizet. Persze ez még nem lenne elegendő az árcsökkentéshez, hiszen melyik márka ne szeretné maximalizálni a bevételét. De! A kereslet is átalakult, a vásárlók ma már kizárólag az ár/hatótáv/értékállóság hármas alapján döntenek.

Valamivel jobb a forint, mint év elején. Na ez az, ami talán most még annyira nem látszódik, de a későbbiekben lesz hatása az árakra. Legalábbis ha a magyar fizetőeszköz tartja magát a közeljövőben is.

Hogy mennyi ez a bizonyos „közeljövő”? Néhány hónap múlva valószínűleg még jobban körvonalazódik majd az áresés, ami ugyan nem jelenti azt, hogy pár éven belül mindenki elektromos autót vásárolhat magának, de valamivel elérhetőbbek lesznek a használt példányok, és az újak is.

Ki jár jól vele? Mindig a gyártó, ezt eddig is tudtuk. Na de melyik? Vélhetően azok, akik időben kapcsoltak, így a Tesla és a Ford is vevőket happolhat el azok elől, akik most még kivárásra játszanak.

Ugyanakkor így is van honnan esnie az áraknak, tavaly ugyanis 30-80%-os drágulás sem volt ritka egyes modellek esetében, az új autók drágulása pedig húzta felfelé a használt kínálat árát is. Így ha esik, mindkettő esik. Kérdőjelekből viszont még van bőven, például az is, hogy ez a folyamat hol és mikor áll meg, esetleg visszájára fordul-e?