Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

A csempészek hajóazonosítót hamisítanak, hogy kikerüljék az észak-koreai szankciókat

Az Észak-Koreával szembeni szankciók kijátszásával gyanúsított csempészek olyan rendszerekhez folyamodtak, amelyekkel hamis hajóazonosítókat hoztak létre a szankciókkal sújtott hajók számára – állítja egy amerikai kutatócsoport csütörtökön közzétett jelentésében.

...svg content...Fotó: Flickr/Roman Harak
Külföld
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A csempészettel gyanúsított hajók már régóta módosítják fizikai megjelenésüket vagy hamis pozícióadatokat sugároznak – áll a C4ADS nonprofit csoport jelentésében.
A „hajóazonosító tisztára mosásának” gyakorlata azonban lényegesen kifinomultabb, és nemcsak a szankciókat ássa alá, hanem veszélyezteti a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) hajóregisztrációs rendszerének integritását is – tette hozzá a jelentés.

„Tekintettel összetettségére, a hajóazonosító tisztára mosása példátlan kihívások elé állítja a tengerészeti szabályozókat, és a globális hajózási gyakorlatok aláásásának masszív kockázatával jár” Soron kívül Nagyar Márton a romániai életszínvonalról: „A románok sehol nincsenek hozzánk képest”

– áll a jelentésben.

A jelentéssel kapcsolatos kérdésre az IMO, az ENSZ hajózási ügynökségének szóvivője azt mondta, hogy minden konkrét jogellenes gyakorlatot a szervezet elé kell terjeszteni, hogy foglalkozni lehessen velük.

„Az IMO dolgozik a hamis nyilvántartásba vétellel és a kapcsolódó jogellenes gyakorlatokkal kapcsolatos kérdések megoldásán, beleértve a hajóknak az illetékes nemzeti tengerészeti hatóság tudta vagy jóváhagyása nélküli nyilvántartásba vételét”

– tette hozzá a szóvivő.

Észak-Korea szigorú nemzetközi szankciók hatálya alatt áll, amelyeket nukleáris fegyver- és ballisztikusrakéta-programja miatt vezettek be. A Phenjan meggyőzését célzó, a fegyverek lemondásáról szóló tárgyalások a szankciók feloldásáért cserébe azonban megrekedtek.

Független szankciófigyelők eközben arról számoltak be az ENSZ-nek, hogy Észak-Korea továbbra is kijátssza a szankciókat, bár alacsonyabb szinten, amióta az ország tavaly óta saját határzárat vezetett be a koronavírus kitörésének megakadályozása érdekében.

„A nemzetközi hajózási rend azon az alapon működött, hogy az IMO-szám egy hiteles és egyedi azonosító, amelyet egy hajóra adnak ki – egy valódi hajóra, ha ezt valaha is egyértelművé kellett volna tenni”

– közölte a C4ADS.

A csoport esettanulmányai azonban két olyan hajóról – amelyek állítólag részt vettek az észak-koreai szankciók kijátszásában – azt mutatják, hogy az IMO regisztrációs folyamatát hogyan lehet eltéríteni, hogy egy nem létező hajónak regisztrált azonosítót adjanak ki, amelyet viszont más hajók identitásának álcázására lehet használni – idézte a Reuters a jelentést.

A C4ADS, amely saját bevallása szerint adatvezérelt elemzéseket és jelentéseket készít a globális konfliktusokkal és biztonsági kérdésekkel kapcsolatban, azt állította, hogy az elmúlt években összesen legalább 11 olyan hajót figyelt meg, amelyek hamis hajólajstromozás létrehozására irányuló, bonyolult rendszereket vezettek be.

A C4ADS-jelentés felvázolta, hogy a bűnüldöző és civil szabályozó hatóságok hogyan fedezhetnék fel és zavarhatnák meg az ilyen hajók tevékenységét a nyomkövető adatok, műholdas képek, IMO-regisztrációs nyilvántartások és más, nyilvánosan elérhető információforrások felhasználásával.

Nagy Márton idegesíti, amikor a reptér visszavásárlását kritizálják

Nagy Márton nagyon is elégedett a Liszt Ferenc Repülőtér visszavásárlásával, amit aranytartaléknak is tart.