A csempészek hajóazonosítót hamisítanak, hogy kikerüljék az észak-koreai szankciókat
Az Észak-Koreával szembeni szankciók kijátszásával gyanúsított csempészek olyan rendszerekhez folyamodtak, amelyekkel hamis hajóazonosítókat hoztak létre a szankciókkal sújtott hajók számára – állítja egy amerikai kutatócsoport csütörtökön közzétett jelentésében.
A csempészettel gyanúsított hajók már régóta módosítják fizikai megjelenésüket vagy hamis pozícióadatokat sugároznak – áll a C4ADS nonprofit csoport jelentésében.
A „hajóazonosító tisztára mosásának” gyakorlata azonban lényegesen kifinomultabb, és nemcsak a szankciókat ássa alá, hanem veszélyezteti a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) hajóregisztrációs rendszerének integritását is – tette hozzá a jelentés.
A jelentéssel kapcsolatos kérdésre az IMO, az ENSZ hajózási ügynökségének szóvivője azt mondta, hogy minden konkrét jogellenes gyakorlatot a szervezet elé kell terjeszteni, hogy foglalkozni lehessen velük.
Észak-Korea szigorú nemzetközi szankciók hatálya alatt áll, amelyeket nukleáris fegyver- és ballisztikusrakéta-programja miatt vezettek be. A Phenjan meggyőzését célzó, a fegyverek lemondásáról szóló tárgyalások a szankciók feloldásáért cserébe azonban megrekedtek.
Független szankciófigyelők eközben arról számoltak be az ENSZ-nek, hogy Észak-Korea továbbra is kijátssza a szankciókat, bár alacsonyabb szinten, amióta az ország tavaly óta saját határzárat vezetett be a koronavírus kitörésének megakadályozása érdekében.
A csoport esettanulmányai azonban két olyan hajóról – amelyek állítólag részt vettek az észak-koreai szankciók kijátszásában – azt mutatják, hogy az IMO regisztrációs folyamatát hogyan lehet eltéríteni, hogy egy nem létező hajónak regisztrált azonosítót adjanak ki, amelyet viszont más hajók identitásának álcázására lehet használni – idézte a Reuters a jelentést.
A C4ADS, amely saját bevallása szerint adatvezérelt elemzéseket és jelentéseket készít a globális konfliktusokkal és biztonsági kérdésekkel kapcsolatban, azt állította, hogy az elmúlt években összesen legalább 11 olyan hajót figyelt meg, amelyek hamis hajólajstromozás létrehozására irányuló, bonyolult rendszereket vezettek be.
A C4ADS-jelentés felvázolta, hogy a bűnüldöző és civil szabályozó hatóságok hogyan fedezhetnék fel és zavarhatnák meg az ilyen hajók tevékenységét a nyomkövető adatok, műholdas képek, IMO-regisztrációs nyilvántartások és más, nyilvánosan elérhető információforrások felhasználásával.