Nem pihennek a csalók, újabb trükkel húznak le milliókkal banki ügyfeleket
Szinte minden hétre jut egy ilyen jellegű hír, most pedig egy újabb trükkös csalás ütötte fel a fejét, mellyel milliókkal húzzák le a bankszámla-tulajdonosokat.
A csalók is megpróbálnak alkalmazkodni az egyre magasabb szintű kiberbiztonsági rendszerekhez, a legnépszerűbb csalási technika pedig így épült fel az elmúlt időszakban:
- ismeretlenek ügyfeleket hívnak fel, azt állítva, hogy azok bankkártyája vagy közvetlenül a számlája veszélyben van;
- ezután, ha a telefonáló csaló által bemondott bankfiók nem egyezik az ügyfelével, akkor „átkapcsolást” ajánlva folytatja tovább a kitalált történetet, mondván akkor majd ott orvosolják a problémát;
- ezt követően a csalók arra kérik az ügyfeleket, hogy teljesen véletlenszerű, ismeretlen bankszámlákra kezdjék el kiutalni pénzüket, mondván, így megóvhatják azt a csalóktól;
- több esetben még arra is kérik az ügyfeleket, hogy elektronikai eszközeikre (mobil, tablet, laptop) telepítsenek távoli elérést biztosító programot (AnyDesk, Teamviewer), amin keresztül a csalók további pénzeket tudnak lenyúlni, teljesen átvéve az irányítást a sértettek számlái fölött.
Amennyiben ezek alapján még nem egyértelmű: a fenti ügymenet a csalók módszere, nem pedig a pénzintézeteké, hiszen egy magyar bank protokollja még vész esetén sem nézhet ki így. Jakab Péter, a Bankszövetség Kiberbiztonsági Kommunikációs Team vezetője a Pénzcentrumnak elmondta:
Jakab megosztotta, mivel a bankok biztonsági rendszere jóformán áthatolhatatlan, a csalók úgy kerülik meg a pénzintézetet, hogy egyenesen az ügyfeleket keresik meg, hogy aztán kitalált történetekkel megfosszák őket vagyonuktól. Fontos kiemelni, hogy a csalók többnyire „rendszerhibára, csalásmegelőzésre, biztonsági utalásra hivatkozva szoktak pénzügyi tranzakciókat vagy adatokat kérni”, ilyen érzékeny adatokat azonban egyetlen banki alkalmazott sem fog kérni tőlünk telefonon.
A további kellemetlenségek megelőzése érdekében a legkisebb gyanú esetén is meg kell szakítani a telefonhívást, és az ügyfélnek érdemes felhívnia bankja ügyfélszolgálatát a nyilvánosan meghirdetett, pénzintézetek honlapján megtalálható központi ügyfélszolgálati telefonszámokon, hogy ott érdeklődjön.