Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Óriási címkék és lakatok – így védekeznek a webáruházak a visszaélésszerű ruhavisszaküldések ellen

Óriási címkék és lakatok – így védekeznek a webáruházak a visszaélésszerű ruhavisszaküldések ellen

Óriási címkék és lakatok – így védekeznek a webáruházak a visszaélésszerű ruhavisszaküldések ellen
Shutterstock/Illusztráció

Kínában az online kereskedők új, sokak számára meghökkentő módszereket vezettek be annak érdekében, hogy megakadályozzák a vásárlók visszaélésszerű ruhavisszaküldéseit.

A China Business Herald és a Yangtse Evening Post beszámolói szerint a Double 11 vásárlási fesztivál idején több webáruház óriási, A4-esnél is nagyobb címkéket kezdett el a ruhákra erősíteni, rajtuk egyértelmű figyelmeztetéssel: „Ha a címke eltávolításra kerül, nincs visszaküldés vagy csere.”

A cikk a videó után folytatódik

Egy pekingi bolt ennél is radikálisabb megoldást választott: a kabátok cipzárjára számzáras lakatot helyeztek, aminek kódját csak akkor adták át a vásárlónak, ha az végleg megerősítette a vásárlást. A kereskedők szerint ezzel a lépéssel a „boltok kihasználása” – jelenséget kívánják visszaszorítani. Úgy vélik, a lakat szégyenérzetet kelthet azokban, akik ingyen szeretnének ruhát hordani.

A probléma gyökere a 2014-ben módosított kínai fogyasztóvédelmi törvényben keresendő, ami bevezette a hét napos indoklás nélküli visszaküldési lehetőséget. Bár sok vásárló csak azért küldi vissza a ruhát, mert nem megfelelő, egyre többen használják ki a szabályt úgy, hogy a terméket hordják, majd visszaküldik – írta le a cikkében a South China Morning Post.

Több botrány is volt már

Az elmúlt években több botrányos eset is napvilágot látott. 2024-ben egy kereskedő arról számolt be, hogy diákok hét jelmezt küldtek vissza, miután nyilvánvalóan viselték őket, a címkéket eltávolították, és a ruhák koszosak lettek. A platform ennek ellenére teljes visszatérítést adott, a kereskedő pedig „megsértve” érezte magát, és nyilvánosságra hozta az ügyet. 2025-ben pedig egy neves divatmárka fedte fel, hogy a Wutiaoren nevű zenekar két, összesen 6000 jüan (kb. 280 ezer forint) értékű kabátot küldött vissza, miután fellépés közben hordták őket. A stylist később bocsánatot kért, és felajánlotta a kártérítést.

A Yangtse Evening Postnak nyilatkozó kereskedők szerint az e-kereskedelmi platformok általában a vásárlókat támogatják, a kereskedők fellebbezhetnek ugyan, de az idő- és energiaigényes folyamat ritkán hoz kielégítő eredményt. A 36Kr kínai médiacég adatai szerint a női ruházati webáruházak visszaküldési aránya 50–60 százalék között mozog, és különösen a kedvező árú alkalmi ruháknál gyakori, hogy a vásárlók hordás után küldik vissza a terméket.

A jogi szakértők is megszólaltak: Wang Weiwei, a Beijing Zhongwen Law Firm ügyvédje hangsúlyozta, hogy a vásárlóknak kötelességük a visszaküldött árut hibátlan állapotban megőrizni. „Ellenkező esetben a boltoknak joguk van visszautasítani a visszatérítési kérelmet” – mondta Wang.