Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Christopher Nolan második világháborús filmje szimplán mestermű

Christopher Nolan második világháborús filmje szimplán mestermű

Christopher Nolan második világháborús filmje szimplán mestermű
Shutterstock

A második világháborús filmek egyik legjobbja, ami Christopher Nolan rendezésében készülhetett el.

Christopher Nolan 2017-ben bemutatott filmje, a Dunkirk a rendező életművének egyik legkülönlegesebb darabja. A kritikusok szerint „a Dunkirk nagyon is Christopher Nolan-film, több könnyen felismerhető jegyével. Visszatérő színészeket vonultat fel (Cillian Murphy, Tom Hardy, és még Michael Caine hangja is cameo formájában), játszik az idővel, és összességében rendkívül intenzív.” Ez a megközelítés jól illeszkedik Nolan korábbi munkáihoz, ugyanakkor a film más szempontból eltér azoktól.

A cikk a videó után folytatódik

A Dunkirk ugyanis kevésbé egy hagyományos történetmesélésre épít, sokkal inkább egyfajta élményt kíván átadni a nézőnek. A Collider kritikája szerint „a Dunkirk különbözik néhány más filmjétől, mivel kevésbé egy konkrét narratíváról szól, és sokkal inkább arról, hogy egyfajta tapasztalatot nyújtson.” Ez a döntés lehetővé tette, hogy a film a háború borzalmait ne hősökön keresztül, hanem a túlélésért folytatott küzdelem érzékeltetésével mutassa be.

A történet a második világháború egyik legdrámaibb epizódját, a dunkerque-i evakuálást dolgozza fel, amikor több százezer brit és szövetséges katonát kellett kimenekíteni a német csapatok szorításából. A film nem próbálja szépíteni a helyzetet, de a feszült vágás és Hans Zimmer lüktető zenéje révén mégis rendkívül izgalmas élményt nyújt. A kritika így fogalmaz: „A Dunkirk teljes egészében a második világháborús dunkerque-i evakuálásról szól, és bár semmiképp sem teszi élvezetesnek az eseményt, mégis izgalmas film a vágás és a zene miatt.”

A film különlegessége, hogy három különböző nézőpontból és három eltérő idősíkon keresztül mutatja be ugyanazt az eseményt. A szárazföldön, a tengeren és a levegőben zajló történések végül egyetlen feszült egésszé állnak össze. A Collider szerint „lélegzetelállító élmény, amely három különböző nézőpontból és három idősíkon keresztül mutatja be az eseményt, és végül éppoly sikeres thrillerként, mint második világháborús filmként.”

Nolan tehát nem a hagyományos háborús filmek sorát gyarapította, hanem új dimenziót adott a műfajnak. A hangsúly nem a hősiességen, hanem a túlélésen, a félelmen és az emberi kitartáson van, miközben a rendező sajátos időkezeléssel és vizuális megoldásokkal egyedülálló moziélményt teremtett.