Betilthatják az érzékeny adatok felhasználásával történő célzott reklámokat
Az aktivisták már többször jelezték, meg kell erősíteni az online magánélet védelmét, és le kell állítani a felhasználók visszaélésszerű megfigyelését.
Az Európai Parlament szorgalmazza az egészségi állapoton, valláson vagy szexuális irányultságon alapuló hirdetések betiltását. A lépés értelmében a Facebook, Google és más hasonló platformok nem használhatnának fel érzékeny adatokat ahhoz, hogy célzott reklámokat jelenítsenek meg a felhasználók számára.
A törvényhozók nagy többsége megszavazta, hogy a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) néven ismert uniós tartalomszabályozási törvénytervezetben megtiltsák az online platformok számára, hogy a felhasználók legintimebb adatai alapján mutassanak reklámokat.
Az aktivisták hosszú ideje hangoztatják véleményüket, miszerint meg kell erősíteni az online magánélet védelmét, és le kell állítani az emberek sebezhetőségét kihasználó, szerintük visszaélésszerű megfigyelést, ami olyan nagyszabású manipulációkhoz vezethet, minta Cambridge Analytica-botrány.
Az amerikai törvényhozók egy hasonló rendelkezéseket megfogalmazó törvényjavaslatot nyújtottak be kedden, amely megtiltja a technológiai platformoknak és adatbrókereknek, hogy bizalmas információkat használjanak fel hirdetéseik megjelenítéséhez – számolt be a Politico.
A célzott reklámozásra vonatkozó lehetséges uniós korlátozás átformálná a technológiai ágazatot. Hatással lehetne a technológiai óriáscégek üzleti modelljének alapjául szolgáló, a reklámipart és a hagyományos médiaszervezeteket tápláló, széles körben népszerű marketinggyakorlatra.
A törvényhozóknak most a 27 uniós kormányt képviselő Tanáccsal kell tárgyalniuk, amely nem mutatott érdeklődést az online hirdetések DSA keretében történő kezelése iránt. A DSA véglegesítését tervező, jelenleg a Tanács élén álló Franciaország korábban vonakodott, hogy figyelembe vegye a Parlament új adatvédelmi szabályokkal kapcsolatos igényét.
Január 12-én Cedric O francia miniszter úgy fogalmazott, a célzott reklámra vonatkozó korlátozások akadályozhatják a DSA és az online versenyre összpontosító testvére, a digitális piaci törvény elfogadásának ritmusát és előrehaladását.