Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Már nem a Tesla a vezető elektromosautó-gyártó az EU-ban

Már nem a Tesla a vezető elektromosautó-gyártó az EU-ban

Már nem a Tesla a vezető elektromosautó-gyártó az EU-ban
Unsplash/Jp Valery

Először fordult elő, hogy Európában a BYD több elektromos autót adott el, mint a Tesla.

Az európai autópiac 2025 áprilisában fordulóponthoz érkezett, miután a kínai BYD először előzte meg a Teslát az akkumulátoros elektromos autók (BEV) eladásaiban. A változás nem csupán statisztikai érdekesség, hanem egy globális piaci erőviszony-eltolódás kezdetét is jelzi, különösen a tisztán elektromos járművek szegmensében.

Az Európai Unióban 2025 áprilisában összesen 1 078 521 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ami 1 399 darabos növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest. Az év első négy hónapjában a regisztrációk száma 4 467 681-re emelkedett, ami mindössze 6 560 darabbal több, mint 2024 azonos időszakában.

Bár az összesített forgalom alig változott, az elektromos autók piacán kiemelkedő növekedés volt tapasztalható, amit azonban a belső égésű motorral szerelt járművek csökkenő eladásai ellensúlyoztak. Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője szerint az elektromos járművek térnyeréséhez a jelenleginél gyorsabb növekedésre lenne szükség, hogy valódi hatást gyakoroljanak az európai autópiac egészére.

Kína stratégiai lépéseit az Európai Unió által kivetett vámok alakították, melyek negatív hatással voltak az ott gyártott elektromos autók értékesítésére. Ennek hatására a kínai gyártók egyre nagyobb arányban kínálnak plug-in hibrid (PHEV) modelleket is, amelyek egyelőre nem esnek a vámok hatálya alá. Munoz ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy „Kína nemcsak a BEV-piacon vezető, hanem a PHEV-technológiában is élen jár, és ezekkel a modellekkel tovább erősíti globális jelenlétét.”

A tisztán elektromos modellek

2025 áprilisában a BEV és PHEV járművek együttesen a teljes újautó-regisztrációk 26 százalékát tették ki, ami új rekordnak számít. A növekedés jelentős részét kínai márkák adták. A tisztán elektromos modellek 17 százalékos arányt értek el, szemben a 2024 áprilisi 13,4 százalékkal, míg a plug-in hibridek részesedése 9 százalékra emelkedett az előző év 6,9 százalékáról.

Annak ellenére, hogy az uniós vámok akadályokat gördítettek eléjük, a kínai gyártók által regisztrált elektromos autók száma éves összevetésben 59 százalékkal, közel 15 300 darabra nőtt. Eközben az európai, japán, koreai és amerikai gyártók összesített növekedése 26 százalék volt.

Különösen figyelemre méltó a kínai gyártók előretörése a plug-in hibrid szegmensben, ahol az eladások 546 százalékos növekedést mutattak 2024 áprilisához képest: az egy évvel korábbi 1 493 darabról 2025 áprilisára 9 649-re emelkedtek. Ez azt jelenti, hogy a kínai márkák mára közel 10 százalékát teszik ki az Európában forgalomba helyezett PHEV-eknek.

2025 áprilisában a Tesla eladásai 49 százalékkal csökkentek az előző év azonos hónapjához képest, míg ugyanezen időszakban a BYD 359 százalékos növekedést ért el, köszönhetően széles és versenyképes modellkínálatának, amely magában foglalja mind a tisztán elektromos, mind a hibrid járműveket. A vállalat már most több hagyományos európai márkát is megelőzött, a terjeszkedés ráadásul még a magyarországi gyártóbázisuk elindítása előtt megtörtént.