Közlekedési szakjogász: nem a járművet, hanem a gyorshajtót kell megbüntetni
Borbély Zoltán egyetértett azzal, hogy az extrém sebességtúllépés ellen a mainál is szigorúbban kellene fellépni, de szerinte továbbra is a gyorshajtás elkövetőjét kell szankcionálni, nem pedig a járművet.
Mint azt már megírtuk, december 18-án tartották az év utolsó fővárosi közgyűlését, amelynek egyik napirendi pontja a megengedett sebesség kirívó túllépésének hatékonyabb szankcionálására vonatkozó felterjesztés volt. Ennek lényege, hogy akik lakott területen belül 50 km/h-val, lakott területen kívül pedig 75 km/h-val túllépik a megengedett sebességhatárt, annak első alkalommal hat hónapra elvennék a járművét. Ha pedig két éven belül megismétlődik az ilyen szintű, extrém gyorshajtás, annak végleg elvennék az autót.
Ausztriában is él egy ilyen törvény, mely szerint a hatóságok elkobozhatják a sofőrök autóját, ha a sofőr többször is jelentősen túllépte a sebességhatárt. A lakott területen 80 km/h, azon kívül 90 km/h felett gyorshajtók autóit veszik el. Nemrégiben pedig az Index Karácsony Gergely főpolgármester javaslatáról Borbély Zoltán közlekedési szakjogászt kérdezte meg, aki elsőként kiemelte: hazánkban a gyorshajtás a legjelentősebb baleseti ok. Mivel már egy halálos közlekedési baleset is sok, ezért egyetért azzal, hogy az extrém sebességtúllépés ellen a mainál is szigorúbban lépjen fel a jogalkotó.
A lap megjegyzi: Magyarországon szabálysértési szankciók vonatkoznak a gyorshajtókra. 200 ezer forintos pénzbírság és/vagy legfeljebb egyéves eltiltás szabható ki a megengedett legnagyobb sebesség túllépése esetén, ha azonosítani tudják az elkövetőt. A halmazati bírság pedig akár 300 ezer forint is lehet – részletezik a cikkben. A szakjogász szerint extrém sebességtúllépésnél reális, illetve megalapozott szankció a 8-9 hónapos eltiltás, amelynek az is a következménye, hogy hat hónap utánképzésre kötelezhetik a vétkest.
Míg a szabálysértési szankciót a jármű vezetője kapja, a közigazgatási bírságot az üzembentartója. Legutóbb egyébként augusztusban emelték a közigazgatási bírságok összegét, így ma alsó hangon 50 ezer forintra bírságolják a gyorshajtást, míg a legnagyobb bírság 468 ezer forintra nőtt. Ez utóbbi büntetéssel azok az autósok számolhatnak, akik a megengedett sebességet több mint 110 km/órával lépik túl – jegyzi meg az Index. Borbély Zoltán kevés esélyt lát arra, hogy a jármű elkobzására vonatkozó szabályozásnak zöld utat adjanak a jogalkotók.
„Nem beszélve arról, hogy jogalkalmazási nehézséget is okozna, hiszen sok esetben a jármű vezetője, tulajdonosa, illetve az üzemben tartója nem ugyanaz a személy” – mondta a szakjogász, aki szerint továbbra is a gyorshajtás elkövetőjét kell szankcionálni, nem pedig a járművet. Mindezt úgy, hogy emelik az érvényben lévő bírságtételeket és szigorítják az eltiltásokat. A főpolgármester egyébként október végén azt is bejelentette, hogy immár élesben is működnek az új sebességmérők Budapesten. Karácsony a sebességmérők felszerelésére egy fontos és elkerülhetetlen intézkedésként utalt.