Sorra bomlanak fel a BKV beszállítói szerződései, már gumiabroncs sem érkezik
A felmondott kontraktusok változatos okokra vezethetők vissza, egyelőre azonban nem okoznak zavarokat a működtetésben.
Tervezhetetlenné váltak a BKV költségei, két hónap alatt ugyanis megduplázódott a felbontott beszállítói szerződések száma; az okok között szerepel az elszálló euróárfolyam, az ukrán-orosz háború, az infláció, a gyártói áremelések és az alapanyaghiány.
A felmondott szerződések közé tartozik a gumiabroncs beszerzése is, a beszállító ugyanis az ukrán nyersanyagforrások elérhetetlensége miatt már a háború elején jelezte, hogy csak jóval magasabb áron tudna szállítani, a BKV-nak pedig végül nem sikerült megegyeznie a céggel.
A BKV elmondása szerint „a napi szintű és jelentős árfolyam-változások miatt a partnerek már csak euró alapon határozzák meg az egységárakat”, korábban sem volt módjuk azonban gumiabroncsokat forintért beszerezni, így a veszteség mértéke sem megállapítható.
Az energia- és alapanyagárak növekedése és az ellátási nehézségek ellenére a BKV mindent megtesz a közösségi közlekedés fenntartása érdekében, amire „törvényes keretek között, felelős közpénzfelhasználóként” módjuk van, az egyeztetések azonban nem tűnnek túl sikeresnek, hiszen míg április végéig 36 kontraktus bomlott fel a beszállítókkal, júliusra ez a szám 75-re emelkedett.
Bár a szerződésbontások eddig nem okoztak működtetési zavarokat, azt a vállalat is elismerte, hogy a költségek tervezhetetlenné váltak; a Népszava értesülései szerint korábban a beszállítók zöme 30-50 százalékos felárat kért, a BKV pedig már májusban is több tízmilliárdos plusz kiadással kalkulált emiatt, mostanra azonban már nem is találgatnak.