Nem aratott túl nagy sikert a fővárosiak körében a BKK járatritkítása
A helyiek és Vitézy Dávid is ugyanazon az állásponton vannak, nem örülnek a változásnak.
Ahogy arról korábban is beszámoltunk, a BKK bejelentette, hogy január 19-étől a hétfői és pénteki napokon csúcsidőben több sűrűn közlekedő járat menetrendjét is ritkítja. A csütörtöki közleményben megosztották, az így felszabaduló erőforrásokat a közlekedésszervező teljes mértékben hálózati fejlesztésre fordítja, hozzátéve, hogy 2023-ban többek között a szakmai civil szervezetek részvételével zajló egyeztetések nyomán hozták meg a döntést.
Ugyanakkor a változás aligha nyerte el a fővárosiak tetszését. Vitézy Dávid például egy, a Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében nehezményezte a BKK döntését, valamint annak következményeit, melyekről részletesen beszámolt közösségi médiás posztjában. A bejegyzés így szól:
„Ma reggeli képek a Thököly útról, ritkított buszjáratok, lemaradó utasok minden expresszjáraton. Mától ritkultak a képen látható járatok, az eddig is zsúfolt, Újpalotát és Zuglót a belvárossal összekötő 7E, 8E és 133E is, ahogy a Rákóczi úti tengely összes többi járata is.
Karácsony Gergely főpolgármester azzal indokolta a mától hatályba lépő és 53 járatot érintő járatritkítási csomagot tegnap, hogy a “home office-nak, és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak”. Egy a gond: erről a budapestieknek nem szólt senki, mi pedig utazni szeretnénk.
A BKK – Budapesti Közlekedési Központ péntek reggeltől ritkította kifejezetten fontos és kihasznált járatait, összesen 43 db buszjáratát, 4 villamos és 6 trolibusz-járatát. Ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára 15 éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, de legalább akkoriban előzetes egyeztetés volt a menetrendi változásokról. Így tudtuk végül akkor megakadályozni a rombolást, hónapokon át küzdöttem akkoriban személyesen is a járatritkítások ellen.”
Vizézy a továbbiakban „komolytalannak” nevezte a „magyarázkodást” annak kapcsán, hogy csak egy-másfél perccel járnak ritkábban a buszok és villamosok, hangsúlyozva, hogy „a város legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították a csúcsidőben”. Kiemelte, „ilyenkor eleve nem a várakozási idő, hanem a kapacitás a fő szempont – több tucatnyi csuklós busszal jár kevesebb mától a városban az intézkedés nyomán”. Bejegyzését úgy folytatta:
„Ez pedig nem mindegy: ha mindegyik érintett vonalról kivesznek egy-két buszt és ennyivel kevesebb közlekedik, a zsúfoltság nő és előfordul, ahogy a képeken is látható, hogy az utasok fel sem férnek. Önmagában ezen nem segít, hogy a várakozási idő “csak” egy perccel lett nagyobb. A közösségi közlekedés lett versenyképtelenebb a BKK mai lépésével.
Bár a BKK létrehozása óta kötelező, semmilyen társadalmi egyeztetés és előzetes bejelentés nem volt a menetrend átalakításáról, a Közlekedő Tömeg civil egyesülettől értesült a közvélemény a BKK járatritkítási terveiről, melyeket ma reggeltől be is vezettek. Bele se merek gondolni, mi történt volna, ha nem lenne “klímavészhelyzet”, nem lenne külön részvételiségi osztály és nem lenne a részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a Városházán.
Felszólítom Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot és vizsgálja felül a BKK akcióját! A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ugyanis ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal.”