Az első benyomások a német nagykereskedések újranyitásáról
A nyugati nagykereskedelmi világ szeme most az Európai Unió egyik legnagyobb gazdaságára, Németországra szegeződik, ugyanis a világ vezető gazdaságai közül ők az elsők, akik fokozatosan megkezdik a nagyobb bevásárlóközpontok újranyitását.
A COVID-19 járvány jelentős pofont adott a kis-, közép- és nagyvállalkozásoknak egyaránt, részben a kényszerű bezáratások, részben a jelentősen visszaesett kereslet miatt. A legnagyobb vállalkozások már az előkészületi fázisban vannak, aminek kereteiben a megfelelő távolságtartó intézkedések implementálásán dolgoznak.
Németországban első lépésként a legfeljebb 800 négyzetméter alapterületű boltok újranyitását engedélyezték, amelyeknél komoly távolságtartó és higiéniai szabályokat vezettek be. A HDE nagykereskedelmi szervezet vezetője szerint azonban a fogyasztókat még nem járta át a vásárlási hangulat, ami nagymértékben köszönhető a munkaerőpiacon uralkodó bizonytalanságnak.
A HDE elmondása szerint lobbiznak Angela Merkel német kancellárnál további újranyitásokért, ugyanis mindösszesen a szokásos fogyasztói tömeg 40%-a jelent meg a lazítást követően. Egy megkérdezett vásárló szerint pszichés értelemben is jót tenne az összes bolt kinyitása, mivel az emberek akkor úgy éreznék, újra a szokásos életüket élik.
Az egyik legnépszerűbb termékcsoport az újranyitást követően a különböző futó és edzőfelszerelések lettek, konkrétan a jóga nadrágokból egyes helyeken a teljes készlet elfogyott, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy számos ember a karantén ideje alatt jobban odafigyel a testére.
A német üzletekben elsődlegesen a bankkártya használatot kérik a vásárlóktól, minimalizálva a készpénz átadása során szükségszerű testi kontaktusok számát. Emellett számos helyeken maszkokat és kesztyűket is osztanak, csökkentve ezzel a kockázatot.
A legnagyobb üzletláncok, mint a H&M, az IKEA és a Media Markt is szigorú intézkedések mentén nyitották újra csak üzleteiket. Jelen pillanatban korai még következtetéseket levonni, csak az idő fogja eldönteni, mennyire sikeres az újranyitás, és mikorra áll vissza a fogyasztás arra a szintre, amit ezek az üzletláncok megszoktak.
Eközben Németországban még nagyobb szintre kapcsoltak a tesztelést illetően: