Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Autósok: a gumi lecserélése mellett még erre érdemes odafigyelni télen

Autósok: a gumi lecserélése mellett még erre érdemes odafigyelni télen

Autósok: a gumi lecserélése mellett még erre érdemes odafigyelni télen
Fotó: Pixabay

A téli és a nyári előírt guminyomás az autókban általában nem tér el egymástól, de a hőmérsékletkülönbség miatt utána kell állítani.

A téli időszakban fontos kérdés, hogy az autókra milyen abroncsot érdemes szereltetni. A biztonságosabb megoldás a speciális téli gumi, de a költségkímélőbb változat a négy évszakos változat, amelyet egész évben lehet használni. Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnöke az InfoRádióban elmondta, az utóbbi alkalmazását ő csak kisebb teljesítményű autók esetében ajánlja, azoknak, akik nem tesznek meg nagy távolságokat, nem közlekednek autópályán, tehát alapvetően városban autóznak.

A cikk a videó után folytatódik

Nagyobb autókra is kapható már négy évszakos gumiabroncs, de azok szerinte már kompromisszumokat igényelnek. „A téli abroncs azért jobb, mert olyan az összetétele, hogy biztosítja a biztonságos autózást a téli időszakokban a havas, vizes, kásás és jeges útfelületeken is” – magyarázta. Majd hozzátette: „Sokkal puhább, mint a nyári gumiabroncs, és azok a lamellák, amelyek minden abroncson ki vannak alakítva, arra törekszenek, hogy minél jobb tapadást, kapaszkodást biztosítsanak az autó számára”.

Az ügyvezető elnök arról is szót ejtett, kell-e változtatni a guminyomáson a téli időszakban: mint mondta, minden egyes esetben érdemes az autók gyártója által előírt nyomáson tartani az abroncsot, és legalább kéthetente indulás előtt, hideg gumival beállítani a guminyomást, mert ez biztosítja az optimális használatot a téli időszakokban is. Ezt követően arra is kitért, hogy az eltérő hőmérséklet miatt a hidegebb időszakokban hozzá kell igazítani a nyomást a gumikban. Külön figyelmet igényel a pótkerék, ezekben magasabb nyomást írnak elő a gyártók – írja az Infostart.

Nagyon sokan otthon cserélnek kereket, a téli-nyári váltást így oldják meg, de Morenth Péter szerint fontos lenne, hogy a cserék alkalmával centrírozzák a kerekeket, mert a sok kátyú és az egyenetlen útburkolatok miatt időszakosan szükséges az ellenőrzés. Végül arra is felhívta a figyelmet, hogy a négy évszakos gumi sem jelenti azt, hogy ne kellene foglalkozni az autók kerekeivel, mert ezeket is időnként meg kell cserélni az első és a hátsó tengely között, és ilyenkor ezeket is centríroztatni kell.

Korábban azt is megírtuk, hogy meddig kell melegíteni a kocsit télen, mielőtt elindulunk: egy szakember szerint az a legjobb, ha hideg időben 60 másodpercet hagyunk a motornak, mielőtt sebességbe váltanánk. Ám az American Automobile Association szerint még ennyi idő sem kell ehhez: a kulcs elfordítása után mindössze annyi időre van szükség, amennyi idő alatt becsatoljuk az öveinket. Erre a magyarázat az, hogy normál sebességgel való vezetés mellett hatékonyan be tud melegedni a motor.