Autósok: a gumi lecserélése mellett még erre érdemes odafigyelni télen
A téli és a nyári előírt guminyomás az autókban általában nem tér el egymástól, de a hőmérsékletkülönbség miatt utána kell állítani.
A téli időszakban fontos kérdés, hogy az autókra milyen abroncsot érdemes szereltetni. A biztonságosabb megoldás a speciális téli gumi, de a költségkímélőbb változat a négy évszakos változat, amelyet egész évben lehet használni. Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnöke az InfoRádióban elmondta, az utóbbi alkalmazását ő csak kisebb teljesítményű autók esetében ajánlja, azoknak, akik nem tesznek meg nagy távolságokat, nem közlekednek autópályán, tehát alapvetően városban autóznak.
Nagyobb autókra is kapható már négy évszakos gumiabroncs, de azok szerinte már kompromisszumokat igényelnek. „A téli abroncs azért jobb, mert olyan az összetétele, hogy biztosítja a biztonságos autózást a téli időszakokban a havas, vizes, kásás és jeges útfelületeken is” – magyarázta. Majd hozzátette: „Sokkal puhább, mint a nyári gumiabroncs, és azok a lamellák, amelyek minden abroncson ki vannak alakítva, arra törekszenek, hogy minél jobb tapadást, kapaszkodást biztosítsanak az autó számára”.
Az ügyvezető elnök arról is szót ejtett, kell-e változtatni a guminyomáson a téli időszakban: mint mondta, minden egyes esetben érdemes az autók gyártója által előírt nyomáson tartani az abroncsot, és legalább kéthetente indulás előtt, hideg gumival beállítani a guminyomást, mert ez biztosítja az optimális használatot a téli időszakokban is. Ezt követően arra is kitért, hogy az eltérő hőmérséklet miatt a hidegebb időszakokban hozzá kell igazítani a nyomást a gumikban. Külön figyelmet igényel a pótkerék, ezekben magasabb nyomást írnak elő a gyártók – írja az Infostart.
Nagyon sokan otthon cserélnek kereket, a téli-nyári váltást így oldják meg, de Morenth Péter szerint fontos lenne, hogy a cserék alkalmával centrírozzák a kerekeket, mert a sok kátyú és az egyenetlen útburkolatok miatt időszakosan szükséges az ellenőrzés. Végül arra is felhívta a figyelmet, hogy a négy évszakos gumi sem jelenti azt, hogy ne kellene foglalkozni az autók kerekeivel, mert ezeket is időnként meg kell cserélni az első és a hátsó tengely között, és ilyenkor ezeket is centríroztatni kell.
Korábban azt is megírtuk, hogy meddig kell melegíteni a kocsit télen, mielőtt elindulunk: egy szakember szerint az a legjobb, ha hideg időben 60 másodpercet hagyunk a motornak, mielőtt sebességbe váltanánk. Ám az American Automobile Association szerint még ennyi idő sem kell ehhez: a kulcs elfordítása után mindössze annyi időre van szükség, amennyi idő alatt becsatoljuk az öveinket. Erre a magyarázat az, hogy normál sebességgel való vezetés mellett hatékonyan be tud melegedni a motor.