Antonov An-124 Ruszlán: negyven éve a levegőben
Terhelés mellett 3700 kilométer a hatótávolsága, illetve minimum 3000 méteres futópályára van szüksége a felszálláshoz.
Negyven évvel ezelőtt, 1982. december 24-én hajtotta végre első repülését az Antonov An-124 Ruszlán szállítógép prototípusa, amelyből 55 példányt gyártottak le 1982 és 2004 között.
A 69,1 méter hosszú, 73,3 méter szárnyfesztávolságú, 181 tonna üres tömegű, katonai és polgári felhasználású, változattól függően akár 150 tonna hasznos teher szállítására képes gép maximális felszállótömege 402 tonna.
Ilyen terhelés mellett a hatótávolsága 3700 kilométer, illetve minimum 3000 méteres futópályára van szüksége a felszálláshoz, míg a maximális hatótávolsága (üresen) a 14 000 kilométert is eléri – számolt be az airportal.hu.
Már évekkel ezelőtt felvetették egy modern helyettesítőtípus ötletét
Emellett kevésbé ismert tény, hogy a szárny mögött a törzs felső részében akár 88 utas szállítására alkalmas kabinrész is kialakítható, a típus két fő üzemeltetője pedig az ukrán Antonov Airlines, valamint az orosz Volga-Dnepr Airlines.
Az adatbázisok alapján előbbi hét példányt birtokol, ebből jelenleg öt aktív, utóbbi pedig 11-et, amelyek közül 5 aktív, s ezeken kívül még egy példány üzemel a Maximus Air Cargo-nál.
Már évekkel ezelőtt felvetették egy modern helyettesítőtípus ötletét, s az orosz mérnökök 2019 óta dolgoznak a Szlon (Elefánt) munkanevet viselő, több ponton modernizált típuson, amelynek kicsinyített modelljét szélcsatornában tesztelik.