Aggódik az Állami Számvevőszék, hogy túl sok lesz a diplomás nő
Még mindig sok munkát kell elvégezni a női jogok területén, azonban az ilyen jellegű megnyilvánulások és „elemzések” nem segítik ezt a harcot.
Az Állami Számvevőszék ugyanis a „Pink education jelenség Magyarországon” nevű tanulmányában azt találta mondani, hogy demográfiai problémákat okozhat előbb-utóbb az, hogy a nők jelentősen túlreprezentáltak a felsőoktatásban.
A Népszava által kiszúrt, egyébként júliusban megjelent elemzés szerint ugyanis az a tény, hogy „túl sok” nő van a felsőoktatásban, megnehezítheti alapvetően a számukra a pártalálást, amely a gyermekvállalás csökkenésének kockázatához vezethet.
Ahogyan kiemelik, a 2010 és 2021 közötti időszakban minden egyes évben több nő nyert felvételt felsőoktatásba, mint férfi, az előttünk álló tanév őszén például 54.5 százalék lesz a nők aránya, míg az oklevéllel végzettek körében 60 százalékos a nők aránya.
Az Állami Számvevőszék megállapította, hogy a nemi arányok eltolódásában jelentős szerepet játszhatott a pedagógus szakma „elnőiesedése”, mondván a tanárok 82 százaléka nő (mondjuk a mérnökök körében pedig hasonló a férfiak aránya – szerk.).
Ahogyan a tanulmányban is hangsúlyozzák, az ÁSZ által végzett reprezentatív kutatásból kiderült, a megkérdezettek többsége szerint a „lányos” tulajdonságok, mint az érzelmi- és szociális érettség, a szorgalom, a szófogadás, a monotóniatűrés, illetve a jó szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fontosabbak az iskolában, mint a fiús tulajdonságok.
A fiú tulajdonságok között megemlítették a reál tantárgyakhoz szükséges matematikai, technikai és műszaki érzéket, a logikát, a térlátást és a kockázatvállalást. Az ÁSZ úgy éli, a férfias tulajdonságokat büntetik az iskolákban, amik mentális problémákat okoznak a fiúknak, akik így nem tudják sajátos képességeiket kibontakoztatni.
Az ÁSZ szerint az is probléma, hogy a kötelező érettségi tárgyak felosztása között három humán tantárgy (magyar nyelv és irodalom, történelem, idegen nyelv) mellett csak egy reál (matematika) van, amely szerintük a társadalmi mobilitás és a nemi egyenlőség szempontjából is veszélyeket vet fel.
Az ÁSZ úgy látja, hogy a fiúk hátrányt szenvedhetnek a középiskolai záró eredmények és a felsőfokú továbbtanulás terén a humán-reál tárgyak egyenlőtlen elosztása miatt – éppen ezért vélik úgy, hogy indokolt lenne ezen tárgyak kiegyenlítése.
Azt is közölték, hogy indokolt lenne a jelenség következményeinek mélyebb kutatása és ezzel összefüggő intézkedések meghatározása, mert a nők is érdekeltek abban, hogy a férfiak jól teljesítsenek és sikeresek legyenek. Hozzátették: amennyiben a fiús tulajdonságok kibontakozása hátrányt szenved, az gazdasági károkat okoz.