Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

A nagy alkoholgyártók visszavágásra készülnek, mivel a kannabiszos italok elszívják a vásárlókat

A nagy alkoholgyártók visszavágásra készülnek, mivel a kannabiszos italok elszívják a vásárlókat

A nagy alkoholgyártók visszavágásra készülnek, mivel a kannabiszos italok elszívják a vásárlókat
Shutterstock

Az elmúlt években a kannabisz alapú italok gyors térnyerése új kihívás elé állítja az alkoholipar óriásait, akik sokáig csak szemlélődtek a színtéren, miközben olyan dinamikusan fejlődő márkák, mint a Cann és a Wynk, egyre nagyobb teret hódítottak a kiskereskedelmi polcokon.

Ma már egyre több alkoholgyártó készül arra, hogy belépjen a még mindig kockázatos, ugyanakkor vonzó kannabiszital-piacra. Több tucat kannabisz márka alapítója, összetevő beszállító és italgyártó nyilatkozott erről az ügy kapcsán a Reutersnek.

A cikk a videó után folytatódik

A THC és a Kender

Az Egyesült Államok 24 államában, ahol a rekreációs kannabisz használata legális, a THC-t (a marihuána hangulatváltoztató hatóanyagát) tartalmazó italok kizárólag engedéllyel rendelkező gyógyszertárakban érhetőek el. Ugyanakkor a kannabiszhoz közel álló kender növényből származó THC kis mennyiségben is kinyerhető, ami már szövetségi szinten legális, és így az ebből készült italok számos alkoholboltban, élelmiszerüzletben és benzinkútnál is forgalmazhatóak. Ezen ponton látják meg a nagy alkoholipari vállalatok a lehetőséget annak ellenére, hogy korábbi kannabiszberuházások alkalmával már elszenvedtek veszteségeket.

A Constellation Brands, a Corona sör gyártója például „belső kutatásokat folytat kenderalapú kannabiszitalok kapcsán, hogy mérlegelje a további lépéseket” – mondta a Reutersnek egy, a vállalat gondolkodásmódját ismerő forrás. Hasonlóan óvatos, de érdeklődő hozzáállást mutat a Pernod Ricard, az Absolut vodka gyártója, mely nemrégiben egyeztetett a Brez nevű céggel, amely kenderből származó THC italokat készít. A Brez alapítója, Aaron Nosbisch elmondta: „Nem fektettek be most, de köröznek körülöttünk.”

Piaci változások és növekedési kilátások

Az alkoholgyártók már túl vannak a járvány idején tapasztalt bumm okozta nehézségeken, mikor az otthoni fogyasztás jelentősen megugrott, majd az infláció és a megemelkedett kamatok miatt folyamatosan csökkenésbe kezdett az eladás. A Beer Institute adatai alapján az amerikai sörfogyasztás idén májusig közel 6%-kal csökkent, míg a szeszesitalok és borok forgalma is jelentős visszaesést mutat. Egyre súlyosabb gondot jelent az alkohol fogyasztásával összefüggő egészségügyi kockázatok tudatosulása is, amely több ráktípus kialakulásával hozható összefüggésbe.

Ezzel párhuzamosan azonban a kenderalapú THC italok piaca villámgyorsan növekszik, és az Euromonitor becslése szerint 2025-ben átlépheti az 1 milliárd dolláros értékhatárt, ami 2028-ra több mint 4 milliárdra nőhet. Molson Coors vezérigazgatója, Gavin Hattersley az év elején elismerte a Reutersnek: „Naiv lennék, ha azt mondanám, hogy a THC italok legalább kis mértékben nem hatnak ránk.”

A Tilray Brands, amely az Egyesült Államok negyedik legnagyobb kézműves sörgyártója, új kenderalapú THC szeltzereit már 13 államban kínálja a hagyományos sörforgalmazók közreműködésével. A cég vezérigazgatója, Irwin Simon azt nyilatkozta: „Eddig nem volt valódi vezetője a piacnak, és ez az, amit mi szeretnénk megváltoztatni.”

Kockázatok és Jövőbeli Kilátások

Az alkoholipar óvatosan közelít a kannabiszitalokhoz, hiszen az állami és szövetségi szabályozások gyakran változnak és bizonytalanok maradnak. Kalifornia például tavaly betiltotta a kenderalapú italokat annak érdekében, hogy megakadályozza a gyerekek hozzáférését, míg más államok különadókat vagy korlátozásokat vezettek be. Mitch McConnell szenátor, aki a kender 2018-as legalizálásának egyik fő támogatója volt, 2025 júliusában olyan törvényjavaslatot nyújtott be, ami korlátozhatja a növényből előállított bódító termékek forgalmazását.

Korábbi kudarcok ellenére a piaci lehetőségek csábítóak. 2022-ben például az Anheuser-Busch InBev felhagyott a Tilray-vel kötött közös kutatással, míg a Molson Coors is bezárta a CBD-tartalmú italokat gyártó amerikai üzletágát. A Constellation Brands pedig tavaly átszervezte Canopy Growth-hoz fűződő befektetéseit.

Ugyanakkor a kenderalapú THC italok gyorsan terjednek és egyre népszerűbbek a kiskereskedelmi láncok között is, ahol jelentősen nagyobb haszonkulcsot biztosítanak, mint a hagyományos sörök vagy szeszesitalok. Jon Halper, a Minnesota állambeli Top Ten Liquors tulajdonosa elmondta: „A THC italok ma már az üzletünk 15%-át adják, és jövőre elérhetik a borok szintjét, amelyek most 20-25%-ot képviselnek.”

Ahogy a piaci szereplők egyre nagyobb érdeklődést mutatnak, és a fogyasztói szokások is változnak, a kannabiszitalok várhatóan egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az alkoholos italok piacából, melynek következményeit 5-10 éven belül már markánsan érezheti majd a globális iparág.