Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Álhírek felismerését segítő oktatási oldal indult fiatalok számára

Álhírek felismerését segítő oktatási oldal indult fiatalok számára

Álhírek felismerését segítő oktatási oldal indult fiatalok számára
Fotó: Unsplash

A Detekto.hu anyagai 2023 és 2025 között, négy csomagban kerülnek fel az oldalra, s több témában nyújtanak segítséget.

A kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését segítő Idea Alapítvány elsősorban 13-16 éves kamaszoknak szóló oktatási oldalt indított a HDMO program keretében, amelyen a felhasználók a hamis információk felismerését, ellenőrzését és értelmezését gyakorolhatják – írta meg a Telex.

A cikk a videó után folytatódik

Kifejtik, a Detekto.hu anyagai 2023 és 2025 között, négy csomagban kerülnek fel az oldalra, s több témában nyújtanak segítséget (pl. Melyek a hamis tartalmak jellemző típusai? Mikor vagyunk különösen fogékonyak a félrevezető információk iránt? Léteznek-e megbízható hírforrások? Hogyan és miket kérdezzünk annak érdekében, hogy megítéljük egy információ hitelességét? Milyen eszközök segíthetnek a tények ellenőrzésében?).

A kurzusok célja a diákok felkészítése arra, hogy önállóan is képesek legyenek az online médiakörnyezetben tájékozódni. Egyúttal felismerjék, mikor van szükség fokozott figyelemre, tudatosságra és az információ ellenőrzésére, valamint milyen eszközöket és módszereket használhatnak a tényellenőrzésre.

Önálló tanulás

Marinov Iván, a projekt egyik fejlesztője szerint a tananyagfejlesztést két kutatás előzte meg. Először felmérték, milyen gyerekeket célzó, médiaértést fejlesztő online projektek léteznek magyar nyelven. A hiányosságokat látva meghatározták tananyaguk fő irányvonalait, majd egy második kutatásban nemzetközi viszonylatban megnézték, milyen gyakorlatok adhatnak inspirációt a fejlesztéshez.

Az Európai Bizottság által finanszírozott Magyar Digitális Média Obszervatórium (HDMO) keretében készült program első csomagjában a diákok olyan tartalmakon keresztül gyakorolhatják a hamis információk felismerését és értelmezését, amelyek a közösségi médiában eléjük kerülő tartalmakhoz hasonlóak. Ez nagyon hasznos, hiszen a legtöbb fiatal napi szinten használja a közösségi média platformokat.

Hozzáteszik, a kurzusok az önálló tanulást támogatják, de azok tartalma, fejlesztési területei és céljai több ponton is kapcsolhatók az iskolai oktatáshoz. „Elképzelésünk szerint a diákok a tananyagot önállóan dolgozzák fel – például tanáraiktól kapott házi feladatként vagy szorgalmiként. De osztálytermi körülmények között is lehetőség van a tananyag hasznosítására, amihez – egy tanári útmutató formájában – szintén segítséget nyújtunk” – fogalmazott Nagy Krisztina, az Idea Alapítvány programvezetője.