Ha teljesen elfogy az AdBlue, leállhat az élet
Az autók és kamionok környezetszennyezését csökkentő adalék hiányában a tömegközlekedés és a mezőgazdasági munkák is leállnának, valamint a sofőrök sem tudnák teljesíteni a fuvarokat.
A Népszavának adott interjújában Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára elmondta, két hete szembesültünk először az AdBlue ellátási problémákkal, és ez a válság szinte a semmiből jött.
Akkor még csak az árak gyors emelkedését érzékeltük, arra nem számított a fuvarozószakma, hogy ellátási zavarok is kialakulhatnak. Bár a legutóbbi információk arról szólnak, hogy a nagy gyártók újra termelni kezdtek és a felvásárlási hullám lecsengésével, valamint a termelés felfutásával talán egy-két héten belül enyhülhetnek az ellátási gondok, az árproblémák viszont fennmaradnak.
Az AdBlue drágulása önmagában sem elhanyagolható, de még ennél is fájóbb, hogy az üzemanyagárak csak az idén 30 százalékkal nőttek, ezt pedig képtelenség nem áthárítani a megrendelőkre, így végső soron a fogyasztókra – tette hozzá a főtitkár.
Mindehhez viszont az kell, hogy ne akadozzon az ellátás, ugyanis az adalék hiányában leállna a hazai és a nemzetközi teherfuvarozás, mert már idehaza is nemzetközi forgalomban résztvevő kamionok közel száz százaléka Euro 5 és Euro 6 motorokkal van szerelve – figyelmeztetett.
Dittel Gábor kiemelte, nagy magyarországi gyárak a zöldítési program keretében megkívánják, hogy a napi munkásjárataikat teljesítő szolgáltatók is a legmagasabb környezetvédelmi kategóriába sorolt buszokkal teljesítsék vállalkozók, így számos cégnél a munkavallók szállítása is veszélybe kerülhet.
Nagy gond van a mezőgazdaság is, hisz a korszerű munkagépek szintén nem indulnak Adblue nélkül, igaz az őszi vetésű gabonát már rég elvetették, de még számos helyen lábon áll a kukorica aratásra várva, illetve az őszi földmunkákat is el kell végezni.