Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

6 éve érkezett meg a Netflix nagy reménysége, amit a Trónok harca utódjának szántak

6 éve érkezett meg a Netflix nagy reménysége, amit a Trónok harca utódjának szántak

6 éve érkezett meg a Netflix nagy reménysége, amit a Trónok harca utódjának szántak
Shutterstock/Illusztráció

Hat évvel ezelőtt a Netflix bemutatott egy nagyszabású fantasy-sorozatot, amitől sokan azt várták, hogy betölti a Trónok harca után keletkezett űrt, és hosszú évekre meghatározza a műfaj televíziós jövőjét.

A streamingóriás kínálatában azóta is számos fantasyprodukció található, ám kevés vált valóban korszakos alkotássá, és akad olyan is, amely nagy reményekkel indult, mégsem tudta beváltani a hozzá fűzött elvárásokat. A Netflix továbbra is a világ egyik legnépszerűbb streaming platformja, köszönhetően annak, hogy egyszerre kínál licencelt tartalmakat és saját gyártású sorozatokat, amik közül több ma már minden idők legjobbjai között szerepel.

A cikk a videó után folytatódik

A fantasy műfaj azonban különösen kockázatos terepnek bizonyult: míg egyes produkciók kiemelkedően sikeresek lettek, mások komoly csalódást okoztak a közönségnek. 2019-ben debütált a Netflixen A Vaják, Andrzej Sapkowski azonos című könyvsorozatának adaptációja, ami korábban a videójáték-feldolgozások révén vált világszerte ismertté. Az első évad kifejezetten erős rajtot vett, és bár nem volt mentes a kritikáktól, összességében komoly sikert aratott.

Az első évad egyik leggyakrabban emlegetett problémája a nem lineáris történetvezetés volt, amely sok néző számára nehezen követhetőnek bizonyult, ugyanakkor dicséretet kapott a sorozat hangulata, az írás minősége és a színészi alakítások, különösen Henry Cavill Geraltként nyújtott teljesítménye.

Már a bemutató előtt is sokan a Netflix Trónok harcaként emlegették a sorozatot, mivel egy sötét tónusú fantasyvilágban játszódik, sárkányokkal, különféle lényekkel és komoly, felnőtt témákkal. Kétségtelen, hogy A Vaják kezdetben rendelkezett azzal a potenciállal, hogy a Trónok harca örökébe lépjen, még akkor is, ha léptékében soha nem volt annyira grandiózus, mint a Lannisterek és a Starkok története. Ugyanakkor egy ilyen szintű sikerhez nem elegendő egy összetett fantasyvilág, néhány sárkány és a sötétebb hangvétel – írja a Screenrant.

A sorozat későbbi évadai azonban nem tudták megtartani az első szezon színvonalát, sőt, sok néző szerint éppen ellenkező irányba haladtak. A hanyatlás a második évaddal kezdődött, amelyben a forrásanyaghoz képest számos olyan változtatás történt, amelyek jelentősen gyengítették a történet koherenciáját.

A második évad egyik legnagyobb hibájaként emlegetik, hogy Geralt, Ciri és Yennefer történetszálait szétválasztották, ezzel elodázva a köztük kialakuló családi dinamika kibontását, miközben Yennefer karakterét ideiglenesen hataloméhes ellenfélként ábrázolták. A harmadik évad igyekezett valamelyest korrigálni ezeket a döntéseket, ám a főszereplők történetének legfontosabb szakaszait túl gyors tempóban dolgozta fel.

A harmadik évad elején egy rövid montázsban próbálták bemutatni Geralt, Ciri és Yennefer kapcsolatának elmélyülését, majd a történet ismét különválasztotta őket, ami miatt a családi kötelék továbbra is kidolgozatlannak hatott. Ezt követte a negyedik évad, amely már Liam Hemsworth főszereplésével készült.

Bár a negyedik évad több néző szerint közelebb állt a könyvek szellemiségéhez, mint az azt megelőző kettő, tempóproblémákkal küzdött, és sokak számára nehéz volt megszokni az új Geraltot. Egyelőre kérdéses, hogy az ötödik évad képes lesz-e valódi lezárást adni a karakterek történetének.

Noha A Vaják bizonyos értelemben képes lett volna felvenni a versenyt a Trónok harcával, rendkívül nehéz feladat lett volna valóban annak méltó párjává válni. A Trónok harca nem csupán egy fantasyvilág sárkányokkal és varázslattal, hanem egy rendkívül összetett társadalmi és politikai rendszer ábrázolása is.

A Vaják ezzel szemben elsősorban Geralt, Ciri és Yennefer kapcsolatára, a szörnyvadászatra, valamint Ciri körüli hatalmi játszmákra koncentrál, miközben jóval kisebb hangsúlyt fektet a politikai és társadalmi struktúrák mélyebb bemutatására. Emellett a Trónok harca hosszú ideig hű maradt a forrásanyaghoz, ami következetességet biztosított számára, míg A Vaják esetében a gyakori eltérések éppen ezt a stabilitást ásták alá.