Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Kötelező elektronikus halotti bizonyítványt vezetnek be Magyarországon

A halálozás anyakönyvezéséhez szükséges adatok továbbítása február 1-jétől egyszerűbb, elektronikus formában lesz elérhető Magyarországon. Az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt kiállító (eHVB) rendszer segítségével az anyakönyvvezetők a jövőben elektronikus formában is megkapják majd az adatokat, mely egy hatékonyabb ügyintézést tesz lehetővé.

Belföld
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A halálozás anyakönyvezéséhez szükséges adatok továbbítása február 1-jétől egyszerűbb, elektronikus formában lesz elérhető Magyarországon. Az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt kiállító (eHVB) rendszer segítségével az anyakönyvvezetők a jövőben elektronikus formában is megkapják majd az adatokat, mely egy hatékonyabb ügyintézést tesz lehetővé.

Az adatok integrációját az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) biztosítja majd, az európai uniós forrásból kivitelezett rendszert pedig az Országos Kórházi Főigazgatóság működteti majd. Soron kívül Máv: éjszaka helyreállhat a Déli pályaudvart érintő vonalak menetrendje

Az Eurostat decemberi jelentése szerint hazánkban bizonyos heteken duplájára emelkedtek a halálozási adatok, melynek fényében az új rendszer bevezetése nagy segítséget nyújthat az eljárások során – írja az mfor.hu.

A KSH hivatalos adatai alapján novemberben 15 366 fő vesztette életét, mely a tavalyi év azonos időszakához képest 52 százalékos emelkedést mutat. Legutóbb a 2000-ben tetőzött influenzajárvány okozott ilyen kiugró halálozási számokat Magyarországon.

„Egyes eljárások egyszerűsítéséről és elektronizálásáról szóló jogszabály szerint a halottvizsgálati bizonyítványokat a jelenleg érvényes szabályok szerint februártól is papír alapon állítják ki az orvosok, ugyanakkor a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladata lesz, hogy a halál tényének és idejének megállapítását követően, a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb az azt követő első munkanapon, az anyakönyvezéshez szükséges adatokat rögzítse az eHVB rendszerben”

írja honlapján az Állami Egészségügyi Ellátó Központ.

A rendszer bevezetésével egy kétirányú kapcsolatot kívánnak kialakítani az Elektronikus Anyakönyvi Rendszer és az e-HVB rendszer között, így az illetékes anyakönyvvezetők elektronikus formában is elérhetik az elhalálozást igazoló dátumot, valamint az elhunytak személyes adatait.

A jelenlegi rendszer szerint a halottvizsgálati bizonyítványokat papír alapon állítják ki az orvosok, majd továbbítják, ám a dokumentáció továbbítása költséges, az adatok kézzel való kitöltése pedig nem olyan átlátható, melyet az elektronikus rendszer lesz képes biztosítani.


Az új rendszer a Széchenyi 2020 program keretein belül valósulhatott meg, annak teljes bevezetése, valamint használatba vétele pedig várhatóan az év végére fog megvalósulni.