A járvány vége után is hozzá kell szoknunk a „home office” gazdasághoz
A koronavírus-járvány számos munkáltatót arra kényszerített a tavaszi hónapokban, hogy „home office” munkavégzést vezessen be, és áthelyezze az online térbe a legtöbb munkatevékenységet, amit lehetséges volt.
A koronavírus-járvány számos munkáltatót arra kényszerített a tavaszi hónapokban, hogy „home office” munkavégzést vezessen be, és áthelyezze az online térbe a legtöbb munkatevékenységet, amit lehetséges volt.
Sokan arra várnak, hogy a koronavírus-járvány végeztével visszatér az élet a normális kerékvágásba, ám sok szempontból úgy tűnik, hogy a pandémia örökre megváltoztatta az életünket. Ezek közül is leginkább kitűnik a home office, vagyis az otthoni munkavégzés, amely lényegében örökre velünk maradhat.
A másik pedig, amit „otthonmaradós gazdaságnak” lehetne nevezni, ami szerteágazó fogalom, és amelybe beletartozik a home office, az online vásárlás, az éttermi rendelés, és még sok más elem. A tendenciák azt vetítik előre, hogy ezek is hosszú ideig velünk maradnak, a Wall Street Journal összegyűjtötte a négy legfőbb okot, hogy miért.
Az egyik fő ok, hogy a cégek hatalmas beruházásokat eszközöltek a saját maguk infrastruktúrájában, amik az egyes termékek szállításához kellenek. A gazdasági lap szerint ez minden bizonnyal azt vetíti előre, hogy felismerték a cégek, ez egy egyszerűbb és jellegadóan olcsóbb útja a szolgáltatások nyújtásának, nem véletlen a nagymértékű beruházás.
A második, hogy nem csak a cégek, hanem a háztartások is megtették a maguk befektetéseit, aminek útján átállnak a koronavírus-járvány okozta ideiglenes helyzetre, megszerezték a megfelelő berendezéseket az otthoni munkavégzésre például, illetve úgy alakították a saját maguk világát, hogy az „otthonmaradós gazdaságra” legyen megfelelő.
A harmadik, az előzővel összefüggő ok, hogy sokan meglehetősen könnyedén adaptálták az „új világot”, már csak is valamilyen futárszolgálaton keresztül rendelnek, csak is online végzik a tranzakcióikat, kiszállíttatják az egyébként élőben, a bevásárlóközpontokban megvásárolt termékeket. Mivel sokan felismerték, hogy ez kényelmesebb, ezért nem fognak könnyen lemondani róla.
A negyedik ok pedig, hogy ugyan a járvány és az új helyzet következtében nagyon sok ember munkája vagy megszűnt, vagy átalakult a kényszerből megváltozott igényekhez igazodva, viszont sokaknak ez lehetőséget adott például a vendéglátásban, ahol nagyon sok embert fogtak be a fuvarozásba, és további embereknek tudtak ezzel munkát adni.
Ez a négy ok pedig a gyakorlatban is látható, például az amerikai e-kereskedelmi behemót, az Amazon 30 milliárd értékű beruházást végzett csak a 2020-as év első hónapjában. A Walmart és a Tesco áruházlánc szintén átalakításokba kezdtek, és nagy erőt, energiát és erőforrást tettek bele az online boltjaik fejlesztésébe.
Ha az online streamingszolgáltatásokat, mint a Netflix vagy a Disney+ nézzük, akkor ott is látható, hogy a saját maguk informatikai és tartalmai infrastruktúrájába rengeteget invesztáltak, de ott vannak a futárszolgálatok, mint hazánkban a Netpincér, akik szintén példátlan nagy keresletnek örvendhetnek.
A McKinsey nevű cég által elkészített amerikai felmérés pedig számokkal is alátámasztja a változást, ami különösen az idősebbek, a „baby boomerek” körében mutat jelentős változásokat:
- Az alkalmazáson vagy weboldalon történő éttermi rendelés 47%-kal
- Az alkalmazáson vagy weboldalon végzett termékvásárlás, nagybevásárlás 193%-kal
- A „telegyógyszertár” vagyis az online gyógyszerfelírás és vásárlás pedig 469%-kal nőtt
- Ezen felül tízből kilenc idős azt mondta, a járvány után is fogja használni a szolgáltatásokat
A járvánnyal pedig úgy tűnik, hogy a kitörést megelőzően is a világ egyik legnagyobb cégének számító Amazon szakít a legnagyobbat, amelynek akkorát nőt a kereslete, hogy 400 000 alkalmazottal bővítették a céget világviszonylatban, akiknek a nagy része az e-kereskedelmi rendszerben kapott helyet, legyen szó szállításról vagy raktármunkáról.
Mivel rengetegen elvesztették a munkájukat, ezért az e-kereskedelmi óriás sokakat megmentett a reménytelenségtől, ám sokan kritizálják a helyzetet, mondván, az Amazon eddig is monopolhelyzetet élvezett, ami tovább dagadt a pandémia hatására, mely Jeff Bezosnak, a cég alapítójának a vagyonában is meglátszik.
A kérdés az, hogy valóban örökre megváltozott-e az életünk a járvány hatására. Ezt csak a jövő tudja megválaszolni, de a gazdasági lap által felsorolt okok alapján arra lehet számítani, hogy ezek a jelenségek hosszabb távon is az életünk részét fogják képezni, és fokozatosan átállunk a digitális kereskedelem világára. Nem véletlen, hogy az amerikai jegybank elnöke, Jerome Powell úgy fogalmazott: