Hogyan befolyásolja a koronavírus-járvány a mindennapi életünket?
Már most hatalmas változásokat tapasztalhatunk abban, ahogyan dolgozunk, tanulunk vagy éppen utazunk. Vajon hogyan tudjuk majd átszervezni életünket a COVID-19 fertőzések elkerülése érdekében?
Nem kell azonnal mindenben a legrosszabbat látni. Nyilván mindenkit negatívan érint az, ami most a világban zajlik. Még ha a gazdasági válságot borítékolhatni is lehet, valahogyan együtt kell tudni élnünk a koronavírussal.
Át kell rendezni mindent, amit eddig „normálisnak” hittünk. A napi rutin az volt, hogy valaki reggel felkelt, beült az autójába, elutazott a munkahelyére, ott eltöltött valamennyi időt, majd hazautazott. Ez teljesen megváltozott, ugyanis a cégek nagy része úgy döntött, hogy a fertőzések elkerülése miatt bevezetik az otthoni munkavégzést.
Nyilván vannak emberek, akik olyan fizikai munkát végeztek, amit otthonról egyszerűen képtelen csinálni. Sajnos az ő számukra ez az időszak nagyon nehéz – nem véletlen, hogy a kormányok azon vannak, hogy őket valamilyen módon kompenzálják addig, amíg a gyárak zárva tartanak. Vannak azonban olyanok is, akik „home office” közben jobb teljesítményre lehetnek képesek.
Az internetnek köszönhetően egy megbeszélést pár kattintás után el lehet végezni – nem kell hozzá más, csak egy okostelefon vagy egy PC, laptop, esetleg táblagép. Ha valamit nagyon sürgősen el kell intézni, akkor elég csak küldeni egy üzenetet és azonnal neki lehet állni a megvalósításához, nem kell rohangálni az adott személy után az irodában.
Nagyon sokféle, kifejezetten távmunkára kifejlesztett ingyenes szoftver létezik, amelyen ugyanúgy ellenőrizni lehet a munkafolyamatokat, be lehet állítani a műszakot és állandó kapcsolatban lehet maradni a többi dolgozóval.
A cégek azt tapasztalták, hogy ez a digitális átállás előnyükre is válhat a jövőben. Mivel eddig csak kevesen alkalmazták, a koronavírus-járvány miatt most élesben tesztelhetik az egész rendszert. Arra jöttek rá, hogy valóban felgyorsíthatja a folyamatokat és egyes esetekben akár hasznosabbnak is bizonyult, mint a klasszikus munkavégzés.
Hasonló gyors adaptáció észlelhető az oktatásban is. Az általános iskoláktól kezdve a gimnáziumokon át az egyetemekig szinte kivétel nélkül online tartják meg az órákat és küldik szét a tanulandó anyagokat. Sokszor maguk a diákok jobban értenek a számítógépekhez és az okos készülékekhez, ezért ez most egy kiváló alkalom a tanároknak arra, hogy fejlesszék képességeiket és elsajátítsák a digitális közlés minden szükséges formáját.
Ez a digitális tanítás a modernebb iskolarendszerekben természetesnek vehető – gondoljunk csak Szingapúrra, Tajvanra vagy Finnországra. Természetesen semmivel sem helyettesíthető az, ha valaki szemtől szembe beszél a másikkal és megmutatja azokat a dolgokat, amit a tanuló nem ért, azonban a videókonferenciák segítségével ez sem megoldhatatlan.
Az egyetemeken már eddig is több oktató kiküldte az oktatott anyagot különböző formátumokban otthoni tanulásra, most azonban teljes kurzusokat kell átszervezniük. Nem lehetetlen ennek a kivitelezése sem, mivel élő közvetítéseket több platformon is lehet indítani, így az online órák ugyanúgy működhetnek, mint a való életben. Hasonlóan lehet jelenléti íveket vezetni, zárthelyiket íratni, mint eddig, csupán ki kell találni a módját, hogy minimalizálják a csalás mértékét.
A fogyasztói piacot szintén megreformálhatja a pandémia. Azt láthatjuk, hogy mindenki inkább otthonról rendel különféle webáruházakból ahelyett, hogy a kereskedésekbe személyesen elmenjen. Egyrészt több üzletet bezártak, tehát meg sem tehetnék, másrészt pedig mindenki óvni szeretné az egészségét. Ezzel sajnos a kiskereskedelmek óriási veszteséget szenvedhetnek, azonban az online boltok kivirágozhatnak és akár újak születhetnek meg.
Nem kell félnünk, mert nem fog megállni az élet annak ellenére, hogy mindenki a legtöbb idejét otthon tölti. Igaz, hogy nem így képzeltük el a digitális átállást, azonban ez kiváló alkalom arra, hogy a modern technológia az emberiség javára válhasson.
Közben úgy tűnik, sokan alkoholból is rendesen betáraztak: