Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egy platform, amit a magyarok már szinte családtagnak tekintenek

Egy platform, amit a magyarok már szinte családtagnak tekintenek

Egy platform, amit a magyarok már szinte családtagnak tekintenek
Shutterstock/Illusztráció

A digitális tartalomfogyasztás mára a magyarok mindennapi rutinjának egyik legmeghatározóbb eleme lett.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss kutatása szerint „a magyarok egy átlagos napnak több mint az egytizedét videók nézegetésével töltik”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy naponta több mint két és fél órát fordítunk online mozgóképes tartalmakra, legyen szó szórakozásról, információszerzésről vagy éppen a várakozással töltött idő kitöltéséről.

A cikk a videó után folytatódik

A felmérésből kiderül, hogy a videónézés nemcsak gyakori, hanem szinte univerzális tevékenység: a magyar lakosság mintegy 90 százaléka hetente, és majdnem a fele naponta néz videókat, elsősorban okostelefonon. A kutatás azt is megmutatja, hogy a férfiak és a nők eltérő módon és eltérő helyzetekben fogyasztanak online tartalmakat. A férfiak gyakrabban indítanak el videókat „a munkahelyükön vagy az edzőteremben”, míg a nők inkább „a házimunkák végzése közben, háttértevékenységként” néznek videókat.

A YouTube dominanciája megkérdőjelezhetetlen

A kutatás szerint a videómegosztók közül messze a YouTube a legnépszerűbb: „szinte minden második válaszadó napi szinten használja ezt az online felületet információszerzésre, illetve zenehallgatásra is”. A platformon elérhető, jellemzően 5–20 perces videók a napi videónézésből majdnem két órát tesznek ki.

A tipikus magyar YouTube-felhasználó a kutatás alapján 30–39 éves, érettségizett férfi, aki valamelyik nagyobb vidéki városban él. A válaszadók több mint kétharmada szerint a YouTube „presztízzsel bíró, megbízható, egyszerű és szerethető csatorna”, ahol a család minden tagja megtalálja a számára megfelelő tartalmat.

A platformok „személyisége”

A kutatás egyik játékos eleme arra kérte a résztvevőket, hogy személyiséget társítsanak a videóplatformokhoz. A YouTube-ot a válaszadók „egy negyven év körüli, tehetős személyként” írták le, akihez mások igazodnak, míg a TikTok „izgága kamaszként” jelent meg, akinek izgalmas jövőt jósoltak. Ez a metaforikus megközelítés segített feltárni a platformokhoz kapcsolódó érzelmi viszonyulást, amely mélyen befolyásolja a használati szokásokat.

A gyerekek is aktív videófogyasztók

A kutatás a gyermekek médiahasználatát is vizsgálta, amelyről a szülők számoltak be. Kiderült, hogy a gyerekek leggyakrabban a Videa-n és a YouTube-on néznek rajzfilmeket, sokszor a szüleikkel együtt. A közös videónézés így nemcsak szórakozás, hanem kulturális minták továbbadásának terepe is.

A kutatás szerint a videónézés nemcsak szórakozás: sokan technikai problémák megoldásához is videókhoz fordulnak, mert „hatékonyabbnak tartják egy szakértő megkérdezésénél”. Emellett a videók segítenek kitölteni a várakozással, utazással töltött időt, amelyet a válaszadók „haszontalannak” éreznének tartalom nélkül.