Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egy nagyon váratlan háborús film, mégsem mondható rossznak

Egy nagyon váratlan háborús film, mégsem mondható rossznak

Egy nagyon váratlan háborús film, mégsem mondható rossznak
Northfoto

Oliver Stone 1986 és 1993 között három filmet készített, amik középpontjában a vietnámi háború áll.

A trilógia legismertebb része A szakasz, ami a Collider szerint „a legjobb közülük”, ugyanakkor „nehéz epikusnak nevezni, mivel éppen két órás, és bár nagyívű és drámai, méretében nem éri el az epikus filmek szintjét.” A második rész, ami szintén a háború témáját dolgozza fel, szintén említésre kerül, de a legkevesebb figyelmet talán a harmadik alkotás, az Ég és föld kapta – pedig ez a film egészen más szemszögből közelíti meg a konfliktust.

A cikk a videó után folytatódik

Az Ég és föld című film a vietnámi háború civil oldalát mutatja be, egy olyan nézőpontból, ami ritkán jelenik meg a háborús filmek világában. „Egy viszonylag nagyszabású vietnámi háborús dráma, ami azt vizsgálja, milyen hatással volt a konfliktus azokra, akik nem harcoltak, hanem próbálták túlélni a mindennapokat az erőszak közepette.” Ez a megközelítés különösen értékes, hiszen a legtöbb háborús film a katonák szemszögéből meséli el a történetet.

A film vizuálisan igényes, és szerepel benne Tommy Lee Jones is, akinek alakítása szinte mindig emlékezetes. A Collider kiemeli: „Tommy Lee Jones benne van, és ő szinte mindig jó, így ez mindenképpen mellette szól.” Oliver Stone rendezői szándéka is méltányolható, hiszen „tiszteletre méltó próbálkozás, hogy a vietnámi háború egy másik oldaláról meséljen – nem a katonák történetét, hanem azokét, akik a háború árnyékában próbáltak élni.”

Ugyanakkor a kritika szerint a film nem éri el Stone másik két vietnámi háborús filmjének színvonalát. „Ez a harmadik, és valószínűleg a leggyengébb a három közül.” Ha valaki mélyebb, drámaibb élményre vágyik, akkor „jobban jár Oliver Stone másik két vietnámi háborús filmjével, vagy a hasonlóan súlyos A háború áldozatai című alkotással, amelyet Brian De Palma rendezett négy évvel a Heaven & Earth előtt.”

A film tehát nem a legismertebb háborús filmek közé tartozik, de fontos, hogy a vietnámi háború civil áldozatainak története is megjelenjen a vásznon. Oliver Stone ezzel az alkotással egy kevésbé feldolgozott, mégis releváns nézőpontot hozott be a háborús filmek világába, amely – bár nem hibátlan – hozzájárul a történelmi események komplexebb megértéséhez.